Savęs įsivertinimo kokybės vadybos modelių taikymas mažose ir labai mažose verslo organizacijose

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Savęs įsivertinimo kokybės vadybos modelių taikymas mažose ir labai mažose verslo organizacijose
Alternative Title:
Use of self-assessment quality management models in a small and very small business organizations
In the Journal:
Acta AVADA. 2016, nr. 3, p. 22-41
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTTyrimo tikslas – sukurti integruotą savęs įsivertinimo modelį, kuris būtų lengviau ir paprasčiau pritaikomas Lietuvos mažose ir labai mažose verslo organizacijose, bei remiantis savęs įsivertinimo rezultatais, leistų numatyti gaires tolimesniam šių organizacijų veiklos tobulinimui. Straipsnyje analizuojama mokslinė literatūra apie plačiausiai dažniausiai naudojamų savęs įsivertinimo modelių (ISO 9004:2009, Europos kokybės vadybos fondo EKVF tobulumo modelis, bendrojo vertinimo modelis, subalansuotų rodiklių modelis), panašumus ir skirtumus, jų taikymo galimybes. Identifikuotos keturios pagrindinės savęs įsivertinimo proceso sąsajos ir jo sudedamosios dalys: finansinė, klientų, procesų ir nuolatinio tobulėjimo. Antroje straipsnio dalyje aptariamos savęs įsivertinimo proceso taikymo galimybės mažose ir labai mažose verslo organizacijose, išskiriami pagrindiniai sunkumai ir priežastys, kodėl šie modeliai nėra plačiai paplitę kaip priemonė verslo tobulumui skatinti. Autorių siūlomas integruotas savęs įsivertinimo modelis skirtas mažoms ir labai mažoms verslo organizacijoms apjungia tik pačias pagrindines bei svarbiausias kokybės vadybos sistemos sudedamąsias dalis ir yra susietas su E. Demingo “Planuok-Daryk-Tikrink-Koreguok” kokybės tobulinimo ciklu bei išlaiko literatūroje pabrėžiamus modelių „praktinio pritaikomumo“ ypatumus.Tyrimo metu buvo siekiama nustatyti, ar savęs įsivertinimo procesas taikomas Lietuvos organizacijose, su kokiais sunkumais susiduriama jį naudojant, o taip pat patvirtinti, ar autorių teikiamas modelis yra tinkamas mažoms ir labai mažoms Lietuvos įmonėms. Atlikus 67 įmonių apklausą, paaiškėjo, kad Lietuvos mažos ir labai mažos organizacijos noriai naudotų šį supaprastintą modelį (86,6 proc.). Ne visi modelyje teikiami kokybės vadybos elementai respondentų buvo vertinami vienodai (nepakankamai įvertinta procesų dedamoji, 3,6 balo iš 5). Tyrimo metu patvirtinta, kad siūlomas modelis yra tinkamas visoms organizacijoms, nepriklausomai nuo veiklos pobūdžio. Paruošus praktinį įsivertinimo įrankį, savęs įsivertinimo procesas buvo aprobuotas labai mažoje gamybos organizacijoje. Modelio praktinio pritaikymo metu identifikuota viso savęs įsivertinimo proceso teikiama nauda bei išryškėjo siūlomo modelio privalumai ir trūkumai. Siūlomas modelis yra suprantamas ir lengvai pritaikomas naudoti bet kurioje mažoje ar labai mažoje verslo organizacijoje, o jo naudojimas gali suteikti vadovybei vertingos informacijos siekiant veiklos tobulumo. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kokybė; Kokybės vadybos modelis; Labai maža organizacija; Maža organizacija; Savęs įsivertinimas; Savęs įsivertinimo modelis; Savęs įsivertinimo procesas; Verslo tobulumas; Excellence; Quality; Quality management model; Self-assessment; Self-assessment model; Small organization; Very small organization.

ENSelf-assessment process helps organizations to identify areas for improvement, at the same time to identify the activities where organization is performing in the best possible way. The most popular self-assessment methods like ISO 9004:2009 standard, EFQM Excellence model, Common Assessment Framework (CAF) model, Balanced Scorecard Model and their use possibilities for small and very small business organizations are discussed in the article. In accordance with scientific literature, authors suggest the integrated self-assessment model, suitable for a small and very small organizations, which contains only the most important groups of factors –financials, customers, processes, continuous improvement and at the same time is a very practical, easy understandable and reflects historical PDCA cycle. Completed research within 67 small and very small Lithuanian organizations showed, that companies would use self-assessment process, if it would be simplified, more understandable and easier to apply (86.8%). The proposed main quality system components all are applicable; authors did not identified differences between spheres of activities in organizations – integrated self-assessment model can be used for sales, manufacture, service companies. The proposed model was approved during full self-assessment process completion in a very small manufacture organization. Authors believes, that suggested self-assessment model is easy to use and can contribute to the business organizations improvements. [From the publication]

ISSN:
2351-6399
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/65997
Updated:
2019-03-22 08:33:44
Metrics:
Views: 33    Downloads: 13
Export: