LTKunigas Teodoras Brazys (1870–1930) buvo plačiašakė asmenybė, savo veiklą paskyrusi bažnyčiai, muzikai, švietėjiškam darbui bei tautiniam atgimimui. Ypač reikšmingu matmeniu jis įsiliejo į tuo metu besiformuojančios lietuvių profesinės tautinės muzikos kūrybą bei plėtotę. Buvo žinomas kaip vienas uoliausių bažnytinės muzikos kūrėjų, kaip muzikologas, teorijos vadovėlių autorius, folkloro rinkėjas ir tyrinėtojas, lietuvių liaudies dainų harmonizuotojas. Muzikinė Brazio kūryba, lyginant su jo amžininkų Juozo Naujalio, Česlovo Sasnausko, šiandien mums menkiau pažįstama. Mažiau jos aptiksime publikuotu pavidalu, o ir išlikusi archyvinė medžiaga – nėra gausi, išblaškyta skirtingose saugojimo vietose. Šio kunigo ir kompozitoriaus gyvenimo ir kūrybos kelią sąlygiškai galima skirti į du laikotarpius: Vilniaus (1886–1917) ir Kauno (1918–1930). Straipsnyje siekiama detaliau apžvelgti būtent Vilniaus laikotarpį, kurio metu Brazio ganytojišką darbą reikšmingai palydi muzikinė atlikėjo ir kompozitoriaus veikla, dvejų metų bažnytinės muzikos studijos Vokietijoje, Rėgensburge. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bažnytinė muzika; Pranas Bieliauskas; Teodoras Brazys; Vilniaus vyskupija; Vytauto Didžiojo gimnazija; Pranas Bieliauskas; Sacred music; Teodoras Brazys; Vilnius diocese; Vytautas the Great Gymnasium.
ENFr Teodoras Brazys (1870–1930) was a versatile personality, active in the Church, music, education and the national revival. He was very important to the formation of professional Lithuanian music, and to its development. Brazys was well known as an ardent creator of sacral music, as a musicologist, as the author of books on the theory of music, as a researcher of Lithuanian folklore, and as a harmoniser of Lithuanian folk songs. His musical works are less well known compared with those of his contemporaries Juozas Naujalis and Česlovas Sasnauskas. The life and work of Teodoras Brazys can be divided into two parts, his activities in Vilnius (1886–1917), and Kaunas (1918–1930). The music historians Vytautė Markeliūnienė and Jurgita Valčikaitė present the Vilnius period of his activities, where his pastoral work was supplemented by his activities as a performer and composer, and by his two years studying sacral music in Regensburg (Germany). [From the publication]