LTDailėtyrininkės Rasos Bendoriūtės straipsnyje aptariamos vaizdinės 1794 m. sukilimo interpretacijos, tiesioginių jo liudininkų sukurtos XVIII–XIX a. sandūroje. Minimi dailės kūriniai vaizduoja bene esmingiausius sukilimo eigos riboženklius: Tado Kosciuškos priesaiką Krokuvos turgaus aikštėje, Macejovicių mūšį, Kosciuškos įkalinimą ir Jokūbo Jasinskio žūtį Pragos ginties metu. Herojinio pasakojimo struktūrai paklūstantys 1794 m. sukilimo įvykių siužetai kaip tik tuo metu pradėjo įgauti reportažinį pobūdį, todėl iš šiandienos perspektyvos įdomu į juos pažvelgti kaip į kūrinius, „transliavusius“ tuometę istorinę tikrovę ir savaip sekusius akyse gimstantį tautos istorijos pasakojimą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: 1794 m. sukilimas; Lietuvių menas; Patriotinės Idėjos; Populiarumas; Pranciškus Smuglevičius; Reprezentacija; Reprodukcijos; Tadas Kosciuška; Tapyba; Tautos Pasakojimas; Vaizdiniai Siužetai; 1794 uprising; 1974 Uprising; Franciszek Smuglewicz; Lithuanian art; National Narrative; Painting; Patriotic Ideas; Pictorial Scenes; Popularity; Representation; Reproductions; Tadeusz Kosciuszko.
ENIn her article, the art historian Rasa Bendoriūtė writes about visual interpretations of the 1794 uprising that were created by eyewitnesses in the late 18th and early 19th centuries. These works of art depict the most important moments in the uprising: Tadeusz Kosciuszko’s oath in the marketplace in Krakow, the Battle of Maciejowice, the imprisonment of Kosciuszko, and the death of Jakub Jasinski while defending Prague in Warsaw. Scenarios of the uprising, which followed the structure of a heroic tale, look like a contemporary news report from that time. Therefore, it is interesting to look at them from today’s perspective as works of art that "reported" on the historic reality of those days, and which followed the birth of national history in their own way. [From the publication]