LTParengta knyga yra glaudaus autorių bendradarbiavimo rezultatas, tačiau kartu joje aiškiai skiriamos kelios teminės dalys. Pirmojoje iš jų Inija Trinkūnienė ir Eugenija Krukauskienė analizuoja etninį, kultūrinį ir pilietinį moksleivių bei pedagogų tapatumą, pastarojo kaitos tendencijas. Antra dalis, kurią parašė Irena Šutinienė, skirta švietimo prieinamumo problemai, kuri pastaraisiais metais tapo labai aktualia. Mokykla visuomenėje atlieka labai svarbią individų dislokacijos įvairiose visuomenės pozicijose funkciją: taikydami gautą išsilavinimą žmonės gauna geresnį arba blogesnį darbą, pakliūna į aukštesnį arba žemesnį socialinį sluoksnį, naudojasi skirtinga socialine galia. Antroje monografijos dalyje įvairiais aspektais sprendžiamas klausimas, ar švietimo prieinamumą lemia (ir jeigu taip, kaip) mokomoji kalba, tautybė bei kiti veiksniai. Trečioje dalyje, kurią parašė Tadas Tamošiūnas, nagrinėjami švietimo politikos etniškai mišriuose regionuose orientyrai ir sunkumai, mokyklų kontingento daugiakultūriškumas, taip pat integracinės švietimo subjektų (pedagogų ir moksleivių) nuostatos. Paskutinė dalis, kurios autoriai Tadas Tamošiūnas ir Jekaterina Bubelienė, skirta bendruomeniškumo mokykloje analizei. Parengta monografija remiasi įvairiais empiriniais duomenimis, tačiau daugiausia tais, kurie surinkti 2002 mokslo metais vykdyto tyrimo metu. Toliau pateikiama šio tyrimo glausta metodinė charakteristika, padedanti įvertinti knygoje pateiktų duomenų patikimumą. [Iš įvado]Reikšminiai žodžiai: Vidurinė mokykla; Etninė įvairovė; Ugdymosi sąlygos; Tautinis tapatumas; Socializacija; Middle School; Ethnic Heterogeneity; Educational Conditions; National Identity; Socialization.