LTDėl Jogailaičių paveldo interpretavimo ne kartą tarpusavyje kirtosi regalistą grupuotės ir bajorų bendruomenės požiūriai, o rėmimasis Jogailaičių tradicija Vazų laikais turėjo tiek monarchistinį, tiek respublikonišką matmenį. Galėjo remti intervenciją Maskvoje ir stačiatikių gyventojų katalikinimą, kaip ir bajorų programą apribojant karinį Respublikos angažavimąsi gynybiniams karams bei laisvės ir tikėjimo lygiateisiškumo ideologiją. Suprantama, kad tokia bendra opozicija tarp Jogailaičių laisvės apologizavimo bajorų opozicijos publicistikoje ir stiprios Jogailaičių valdžios akcentavimo regalistų tekstuose yra suprimityvinta. Su laiku keitėsi šios dinastijos valdovų vidaus politikos pamatinių lemiamųjų veiksnių vertinimas arba religinės santarvės ir pritarimo parlamentiniam atstovavimui bajoriškoms institucijoms išsaugojimas. Įdomu, kad kritiškumo augimą dėl Jogailaičių legendos galima pastebėti publicistiniuose Vazų epochos pabaigos tekstuose - tiek regalistų, tiek vadinamųjų respublikonų. Andžejus Maksimilianas Fredrą, laikomas antrosios, bajoriškos ideologijos, pakraipos žymiausiu atstovu, Žygimantui Augustui prikišo bajorų gadinimą, būtent dėl jų įtraukimo į didžiąją politiką ir ryšių su dvaru seimo forume, susilpninant pamatinę riterių luomo funkciją - krašto gynybos. Šios naujos Jono Kazimiero laikų Jogailaičių legendos kraštutinės interpretacijos pavyzdys susiejant su jo tėvo laikais pagrindžia tvirtinimą, kad ji [legenda] yra vienas pagrindinių klausimų nuolatinės opozicijos tarp karaliaus dvaro ir bajorijos Vazų epochoje priežastims suvokti. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Abiejų Tautų Respublika (ATR; Rzeczpospolita Obojga Narodów; Žečpospolita; Sandrauga; Polish-Lithuanian Commonwealth); Jogailaičiai (Jagiellonian dynasty); Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Monarchistai; Politinė komunikacija; Respublikonai; Valdžia; Vazos (Vasa family); Vazos (Vasa family); Government; House of Vasa; Jagiellonian; Jagiellonians; Monarchists; Political communication; Republicans; The Great Duchy of Lithuania; Vases.
ENThere have been a lot of disagreements between the regalists and the community of nobles regarding the interpretation of the heritage of the Jagiellonian dynasty, and the reference to the tradition of the Jagiellonians carried both the monarchical and the republican aspects during the rule of Vasas. It could have been used to support the intervention in Moscow and the process of converting the Orthodox to Catholicism, as well as the program of the nobility to limit the military involvement of the Republic in defensive wars, together with the support for the ideology of the equality of freedom and faith. It is clear that the general opposition between the apologisation of freedom of the Jagiellonians in the publications of nobility, and the highlighted strength of the rule of Jagiellonians in the texts by the regalists is made primitive. Over time the rulers of this dynasty had changed their evaluation of the defining factors of internal policies, as well as the protection of religious harmony and the support for the parliamental representation to the institutions of nobility. It is interesting that the increase in criticism for the legend of the Jagiellonians can be seen in both the publicistic texts of the regalists and the so-called republicans in the end of the era of Vasas rule. Andrzej Maksymilian Fredro, who is considered to be the most famous representative of the ideology of nobility, claimed that Sigismund Augustus had negatively affected the nobles by involving them into politics and the forum of Seimas of the relations with the manor. This change led to the decreased quality in the key function of knights – state defence.The example of this new extreme interpretation of the legend of the Jagiellonians, created during the rule of John Casimir Vasa, upon connecting it to the era of his father's rule confirms the statement that this legend is one of the key factors leading to the constant opposition between the Manor of the King and the nobles during the era of the rule of Vasas.