LTJeano-Jacqueso Rousseau veikalas Considerations sur legouvemement de Pologne et sur sa reformation projettie buvo parašytas 1771 m. paprašius Baro konfederatams. Pirmą kartą šis leidinys išspausdintas 1781 m., o Mauricijaus Pranciškaus Karpio {Maurycy Franciszek Karp) vertimas lenkų kalba išleistas 1789 m. Iki šios dienos geriausią šio veikalo šaltinių ir argumentų analizę atliko Jerzy Michalskis savo knygoje Rousseau i sarmacki republikanizm, išleistoje 1977 m., tačiau iki šiol neturėjusioje rimtesnės įtakos pasaulinėms J.-J. Rousseau studijoms. J. Michalskis atskleidė, kiek J.-J. Rousseau doktrina ir lenkiškasis-lietuviškasis respublikonizmas buvo giminingos idėjos ir kuo jos skyrėsi. Šiame straipsnyje pažymima, kad J. J. Rousseau savo skaitytojams metė esminį iššūkį: ar lenkai nori būti patys savimi, ar jie nori būti šiuolaikiniais europiečiais? Jis siūlė iš esmės permąstyti lenkų, o kartu ir bet kurios kitos tautos sampratą atmetant „apšviestąjį“ ir kosmopolitiškąjį modernizmą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Jeanas-Jacques’as Rousseau; Apšvieta; Abiejų Tautų Respublika (ATR; Rzeczpospolita Obojga Narodów; Žečpospolita; Sandrauga; Polish-Lithuanian Commonwealth); Lenkiškasis-lietuviškasis respublikonizmas; Mauricijus Pranciškus Karpis; Jean-Jacques Rousseau; Enlightenment; Polish-Lithuanian republicanism; Maurycy Franciszek Karp.
ENJean-Jacques Rousseaus ConsiderationssurlegouvemementdePologneetsursa reformation projettėe was written in 1771 at the request of the confederates of Bar and published for the first time in 1781. It was published in a Polish translation by Maurycy Franciszek Karp in 1789. By far the best analysis of the sources and arguments of the Considerations remains Jerzy Michalskis Rousseau i sarmacki republikanizm, published in 1977, which has until now made no significant impact on worldwide Rousseau studies. Michalski showed the extent and limits of the consanguinity between Rousseaus doctrine and Polish-Lithuanian republicanism. The present article argues that Rousseau threw down a fundamental challenge to his readers: did Poles want to be themselves or did they want to be modern Europeans ? He counselled a reconception of the Polish - and by extension any - nation on the basis of a fundamental rejection of enlightened and cosmopolitan modernity. [From the publication]