LT1912 m. dailininkas Petras Rimša sukūrė skulptūrą „Kova“, vaizduojančią LDK Vyčio ir Lenkijos karalystės Baltojo erelio kovą. Greta besikaunančiųjų gulėjo AbiejųTautų Respublikos heraldinis skydas. Šį kovos motyvą, simbolizuojantį nutraukiamą ATR uniją, dailininkas ne kartą ir vėliau išreiškė savo kūryboje. Straipsnyje svarstoma: galbūt į šį P. Rimšos kūrybos motyvą pirmiausia derėtų žvelgti kaip į to meto lietuvių tautinio judėjimo konstruojamos kolektyvinės atminties ir tautinio istorijos pasakojimo atspindį, o menininko kūrybą laikyti tiesiog puikiu atsakymu į klausimą, koks LDK ir Lenkijos karalystės unijų vaizdinys tuo metu dominavo lietuvių kolektyvinėje atmintyje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kolektyvinė atmintis; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Lenkija (Lenkijos karalystė. Kingdom of Poland. Poland); Lietuvių nacionalizmas; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės ir Lenkijos karalystės unijos; Petras Rimša; Unija; Collective memory; Kingdom of Poland; Lithuanian nationalism; Petras Rimša; Union; Unions of the Grand Duchy of Lithuania and the Kingdom of Poland.
ENIn the year 1912 the artist Petras Rimša created a sculpture The Fight, which depicted the fight of a Knight (the symbol of the Grand Duchy of Lithuania) and a White Eagle (the symbol of the Kingdom of Poland), with the Coat of Arms of the Polish-Lithuanian Commonwealth lying near them. This motif of the fight symbolizing the end of the Polish-Lithuanian Commonwealth was also used by the artist in his later works. This article is an attempt to answer the following question: should the motif of the fight used in Rimšas works be considered the materialized reflection of collective memory created by the national Lithuanian movement of those times and the Lithuanians’ national narration of history? The conducted analysis on the discourse of Lithuanian nationalism allows stating that the national Lithuanian movement negatively judged all unions formed between the Grand Duchy of Lithuania and the Kingdom of Poland. The national Lithuanian movement itself identified the struggle for the political emancipation as the struggle against the attempt to restore the historic Union. Therefore, when creating The Fight (its original name was The Union), the artist just materialized the idea that the struggle of the national Lithuanian movement for the right to political and cultural emancipation was the attempt of the Lithuanians to prevent the revival of the union between the Kingdom of Poland and the Grant Duchy of Lithuania. In his works Rimša only reflected the already existing image of the Unions in Lithuanian collective memory created and maintained by the Lithuanian nationalism. [From the publication]