LTŠiame straipsnyje, remiantis Rolando Barthes’o „kairiojo“ mito samprata, analizuojamas mitologinės bei ideologinės konstrukcijos 1952 m. žurnale „Tarybinė moteris“. Nors prancūzų filosofas antrinio, netradicinio mito raiškos sfera laikė reklamą, tačiau jo tyrinėjimo metodologiją mėginta pritaikyti tarybinės propagandos analizei. Priešingai kritiškai Barthes’o „kairiojo“ mito traktuotei, straipsnyje pateikiamas požiūris apie tarybinių1 mitų sąsajas su tradiciniais mitais, religijos sistema, jų gyvybingumą (50 metų) bei poveikį visuomenės sąmonei. Apibūdindamas mitą kaip visuotinę tikrovės substanciją, Barthes’as apribojo jo egzistavimo erdvę politikos sfera, atmesdamas jo galimybes skleistis įvairiose kasdieninės tikrovės srityse. Tačiau TSRS visuomenės gyvenimo praktika parodė, kad meninė kūryba, mokslas, religija, žmonių buitis ir kt. buvo apraizgyti mitologinių arba ideologinių konstrukcijų. Tyrinėjime pritariama Barthes’o teiginiui apie mito virtimą ideologiją, kurį patvirtina žurnalo „Tarybinė moteris“ struktūra ir jame pateikiamos publikacijos, kuriose deklaruojama „naujo“ žmogaus, „naujo“ (tarybinio) gyvenimo būdo propaganda. Straipsnyje analizuojama, kaip moteris tampa pagrindine ideologinių manipuliacijų ašimi, priskiriant jai socializmo epochos idealo – „naujo“ žmogaus vaidmenį. Tokio moters vaizdavimo (mene ir žiniasklaidoje) ištakos slypi marksistinės teorijos ir socializmo praktikos suformuluotoje tarybinės moters koncepcijoje, kuri pagrindė tris pagrindines moters socialines funkcijas visuomenėje: 1) pilietės, 2) dirbančiosios ir 3) motinos. Jai priskiriami socialiniai vaidmenys – darbininkės, kolūkietės, kurie anksčiau nebuvo susiję su moteriškumo sfera, drauge apribojant arba eliminuojant vyro ir moters, vyro ir žmonos vaidmenis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: "Tarybinė Moteris"; Barthesas, Rolandas; Ideologija; Kasdienė Tikrovė; Mitas; Mitologija; Mitologizacija; Propaganda; Rolandas Barthes'as; Sovietinė Mitologija; „naujas“ Žmogus; "Soviet Woman"; "new" Man; Barthes, Roland; Everyday Life; Ideology; Myth; Mythology; Propaganda; Roland Barthes; Soviet Mythology; Soviet lifestile.
ENAfter the restoration of independence in Lithuania, scholars overlooked broad opportunities to analyse Soviet cultural and artistic heritage, applying cultural research methodologies, popular in Western European literature, that were previously unacceptable and criticized by Marxist philosophical point of view. This article is based on Roland Barthes’ principles of semiotic analysis and disputes with Barthes’ concept of the myth ‘on the Left’ aimed to reveal Soviet propaganda’s mythological and ideological development structures of the ‘new’ man. Soviet social life practice revealed the fact that artistic culture, science, religion, daily life and etc. were enlaced in mythological and ideological constructions. The art, developed by the method of socialist realism, valued and censored by party functionaries, the structure and the content of the magazine ‘Soviet Woman’ promoted the conception of the ‘new’ man, formulated by Marxist Leninist ideology. Referring to the artistic creations and media of that period it becomes clear that the ‘new’ man materialises in a woman, who has strictly regulated social roles: a citizen, a worker and a mother. [From the publication]