LTStraipsnyje aptariama Mykolo Römerio lietuvių tautinio atgimimo samprata, remiantis jo veikalu „Litwa. Studium o odrodzeniu narodu litewskiego“ ir svarstoma, kokias idėjas jis pasiskolino iš Joachimo Lelevelio. M. Römerio veikalas – pirmasis tyrimas, sistemingai, išsamiai ir nuosekliai pateikiantis lietuvių tautinio atgimimo sąjūdžio analizę ir vertinimą. Autorius siekė nustatyti lietuvių tautos kultūrinę ir politinę brandą, pristatė būsimos Lietuvos modelio formą. J. Lelewelis savo tyrimuose daug vietos skyrė tautos, valstybės apibrėžimui. M. Römeris buvo ideologinės krajovcų grupuotės vienas iš kūrėjų ir lyderių. Krajovcų veikla buvo vykdoma 1906–1915 m. ir buvo sutelkta į istorinės Lietuvos (dabartinės Lietuvos ir Baltarusijos teritorijos) atstatymą. M. Römeris savo tyrime pateikė naują demokratinės tautinės kultūros apibrėžimą. Teigta, kad abi svarbiausios lietuvių tradicijos („liaudies“ ir „bajoriškoji“) yra vienodai svarbios, nors ir nėra vienodai svarbios šiuolaikinės kultūros formavimo procesui. Kyla klausimas, kas liko iš J. Lelewelio samprotavimų M. Romerio koncepcijoje apie Lietuvos atgimimą. M. Römeris savaip pritaikė ir modernizavo J. Lelevelio buvusios Abiejų Tautų Respublikos visuomenės „demokratizacijos“ koncepciją, kurios pagrindu buvo ketinama atgauti prarastą suverenitetą, išsaugoti kultūrines tradicijas ir tuo remiantis plėtoti visuomenės kultūrinio kūrybingumo potencialą. Be to, jis atrado modernią lietuvių tautą, kalbančią lietuviškai.Reikšminiai žodžiai: Adomas Mickevičius (Adam Mickiewicz); Joachimas Lelevelis; Krajovcai; Tautinis atgimimas; Mykolas Romeris; Simonas Daukantas; Tautinis sąjūdis; Adam Mickiewicz; Joachim Lelewel; Krajowcy; Lithuanian national revival; Michal Roemer; Mykolas Romeris (Michal Romer); Simonas Daukantas.