Mokyklinio amžiaus vaikų ASEBA klausimynų (CBCL6

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Mokyklinio amžiaus vaikų ASEBA klausimynų (CBCL6/18, TRF6/18, YSR11/18) vadovas
Publication Data:
Vilnius, 2012.
Pages:
91 p
Notes:
Bibliografija.
Contents:
Pratarmė — ASEBA grupės metodikų apibūdinimas: ASEBA klausimynų kūrimo istorija; Mokyklinio amžiaus ASEBA formos ir profiliai; Diagnostiniais kriterijais paremtos skalės (DSM orientuotos skalės — CBCL, TRF ir YSR metodikų standartizavimas 6-18 metų Lietuvos vaikų imtyje: Duomenų rinkimas atsitiktinėje Lietuvos 6-18 metų vaikų imtyje; Duomenų rinkimas klinikinėje imtyje — ASEBA mokyklinio amžiaus klausimynų psichometrinės charakteristikos: Skalių vidinis suderinamumas; Vaikų, turinčių problemų, atskyrimas nuo vaikų, neturinčių problemų, naudojant DSM orientuotas skales ir logistinę regresinę analizę — Normų apskaičiavimas: Normos, ribiniai ir nuokrypio įverčiai; CBCL, TRF ir YSR normų lentelės; CBCL, TRF ir YSR profiliai — Praktinis ASEBA mokyklinio amžiaus metodikų naudojimas: Vartotojo kvalifikacija; Klausimynų pildymas ir įverčių skaičiavimas; Skirtingų respondentų vertinimų palyginimas stulpelių diagramose — ASEBA tarpkultūrinės normos: Tarpkultūrinės 1, 2 ir 3 grupės normos ir j ų pasirinkimo kriterijai; ASEBA kompetencijų ir probleminių skalių naudojimas atsižvelgiant į tris skirtingus normų rinkinius; Skalių rezultatų palyginimas stulpelių diagramose, naudojant tarpkultūrinės normas; Parinkčių įvairioms kultūroms naudojimo, taikant tarpkultūrinės normas, pavyzdys; ASEBA grupės metodikų naudojimo į vairiuose kontekstuose pavyzdys — Literatūra — Priedai.
Summary / Abstract:

LTŠiame leidinyje aprašomas mokyklinio amžiaus vaikų ASEBA formų ir profilių naudojimas, t. y. Vaiko elgesio klausimyno 6-18 metų amžiaus tarpsniui (CBCL/6-18), Mokytojo vertinimo formos (lapo) (TRF6/18) ir Jaunuolio savęs vertinimo formos (lapo) (YSR11/18) panaudojimas ir vertinimo informacija, atsižvelgiant į įvairių kultūrų normas, pateikiamas ADM ir atskirai - pagal Lietuvos normas. Pateikiama informacija apie 2001 metų formų vertinimo skales, jų sudarymą, patikimumą, pagrįstumą, taip pat apibūdinami CBCL/6-18,TRF ir YSR panaudojimo būdai vertinant įvairios kultūrinės kilmės mokyklinio amžiaus vaikus ir jaunuolius, apibūdinant ASEBA pritaikymo įvairiose kultūrose prielaidas ir pagrindines priežastis. Glaustumo dėlei tekste vartojamas terminas „vaikai“, apimant 6-18 metų amžiaus tarpsnį, ir „CBCL, YSR,TRF“, turint omenyje CBCL/6-18 ir analogiškai YSR/11-18 ir TRF/6-18 klausimynų formas. Taigi, leidinio paskirtis - supažindinti Lietuvos psichologus, psichiatrus, kitus vaiko psichikos sveikatos specialistus su mokyklinio amžiaus ASEBA klausimynų naudojimo Lietuvoje pagrindimu, normų kūrimu, normomis, profiliais, konkretaus vaiko duomenų apskaičiavimu pagal atskiras skales rekomendacijomis bei ADM (kompiuterizuotos duomenų apskaičiavimo programos) taikymu. Šiame leidinyje taip pat pateikiamos rekomendacijos, kaip vertinti imigravusių į Lietuvą vaikų elgesio ir emocinius sunkumus bei j ų adaptyvų elgesį. Ekonominė globalizacija dramatiškai padidino vaikų imigrantų skaičių. Juos aptarnauja psichikos sveikatos, ugdymo, medicininės ir socialinės rūpybos sistemos daugelyje šalių.Ne mažiau svarbus faktas, jog daug šeimų laikinai persikelia į kitą šalį, o vėliau grįžta į gimtąją. Augant imigracijos ir mišrių santuokų, sudaromų tarp etninių grupių, skaičiui, vis daugiau ir daugiau vaikų turi tėvus, kilusius iš skirtingų etninių, tautinių ar kultūrinių grupių. Dėl visų šių priežasčių vaikai gyvena pasaulyje, kuriame kultūros maišosi vis labiau ir labiau. Kai vertinami vaiko elgesio ir emociniai sunkumai, svarbu suprasti juos, atsižvelgiant į jo kultūrinei kilmei tinkamas normas. ADM modulis siūlo parinktį, kuri leidžia į vaiko problemas pažiūrėti iš daugiau nei vienos normatyvinės perspektyvos, kiekvienos ASEBA formos vertinimui pasirenkant 1,2 ar 3 grupės normas. Šie vertinimo aspektai taip pat aptariami šiame leidinyje. [Iš pratarmės]Reikšminiai žodžiai: ASEBA klausimynas; Adaptyvus ir neadaptyvus elgesys; Eksternalūs sunkumai; Internalūs sunkumai; Mokyklinio amžiaus vaikai; Patikimumas; Rekomendacijos; Skirtingos kultūros; Vaiko psichikos sveikata; Validumas; ASEBA questionnaire; Adaptive and non-adaptive behavior; Child mental health; Different cultures; External problems; Internal problems; Recommendations; Reliability; School-age children; Schoolchildren; Validity.

ISBN:
9786099540306
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/64142
Updated:
2021-01-13 21:35:11
Metrics:
Views: 1047
Export: