LTAnkstyva paauglystė, dėl tuo metu vykstančių įvairių pokyčių, dažnai traktuojama kaip kritinis raidos laikotarpis. Todėl svarbu ištirti, kaip mokyklų keitimas daro įtaką ankstyvos paauglystės sulaukusiems vaikams, kurie yra itin pažeidžiami. Mokyklos kaita reiškia specifinį gyvenimo pokytį, kuris kelia stresą. Be to, perėjimas į vidurinę mokyklą gali būti ypač sunkus, nes ankstyvosios paauglystės laikotarpis atitinka brendimo pradžią. Dėl dvigubo streso, susijusio su brendimu ir perėjimu į naują mokyklą, paaugliams gali kilti mokymosi ir prisitaikymo problemų, susiformuoti antisocialinis elgesys ir neurozė. Atliktame tyrime siekta išsiaiškinti emocinių ir elgesio modelių stabilumą ir kaitą, kai pereinama iš pradinės mokyklos į vidurinę mokyklą. Analizuotos vidinės ir išorinės problemos. Tyrime naudoti 1996 m. Lietuvoje pradėto vykdyti tęstinio projekto duomenys. Analizuoti 269 berniukų ir 260 mergaičių (iš viso 529 vaikų) apklausų duomenys. Tyrime dalyvavo 9, 10 ir 11 metų amžiaus vaikai. Rezultatai rodo, kad emocinių ir elgesio problemų modeliai gana stabilūs. Kai kurie elgesio sprendimai yra iš dalies tapatūs, pastebėtas dalinis struktūrinis stabilumas. Daroma išvada, kad pereinant iš pradinės mokyklos į vidurinę mokyklą dauguma problemų išlieka, tačiau pastebimi tam tikri struktūriniai pokyčiai. Emocinių ir elgesio problemų modelių pokyčius gali lemti dvigubas stresas, susijęs su brendimu ir perėjimu į naują mokyklos aplinką.Reikšminiai žodžiai: Adaptacijos problemų pobūdis; Ankstyvoji paauglystė; Emocinės ir elgesio problemos; Internalizavimas ir eksternalizavimas; Kaita; Mokyklų keitimas; Paauglystė; Perėjimas iš pradinės į pagrindinę mokyklą; Prisitaikymo problemos; Stabilumas; Vaikystė; Adjustment problems; Adolescence; Change; Changing schools; Childhood; Early adolescence; Emotional and behavioral problems; Internalizing and externalizing scales; Patterns of adjustment problems; Stability; Transition from elementary to secondary school.