LTŠio tyrimo tikslas yra nustatyti, kokie yra be tėvų globos likusių vaikų kognityvinių ir elgesio atribucijų bei emocinių problemų ypatumai ir skirtumai, lyginant juos su vaikais, gyvenančiais su vienu ar abiem tėvais. Tyrime dalyvavo 127 našlaičiai ar be tėvų globos likę vaikai, šiuo metu gyvenantys vaikų ir jaunimo globos namuose, ir 201 vaikai, gyvenantys su tėvais. Tyrime panaudotas Achenbach (1991) sukurtas Jaunimo klausimynas (YSR 11/18), kuriuo buvo renkama informacija apie nerimo/depresijos, pasišalinimo ir socialinių problemų lygį. Strategijų ir atribucijų klausimynas (SAQ, Nurmi, ir kt, 1995) panaudotas, renkant informaciją apie tai, kokias kognityvines ir elgesio strategijas naudoja vaikai, mokydamiesi ir bendraudami su kitais. Tyrimo rezultatai parodė, jog našlaičiams ar be tėvų globos likusiems vaikams būdingas žymiai aukštesnis nerimo ir depresijos lygis, jie taip pat labiau linkę į saviizoliaciją, tokie vaikai patiria daugiau socialinių problemų, bendraudami su bendraamžiais. Šie vaikai, lyginant su šeimose gyvenančiais vaikais, naudoja daugiau neadaptyvių kognityvinių ir elgesio strategijų (pesimizmo, socialinio vengimo, su užduotimi nesusijusio elgesio). Be to, kuo labiau vaikų ir jaunimo globos namuose gyvenantys vaikai buvo orientuoti į meistriškumą, tuo daugiau nerimo/depresijos simptomų jiems buvo būdinga.Reikšminiai žodžiai: Vaikai be tėvų globos; Našlaičiai; Emocinės problemos; Socialinės problemos; Nerimas; Depresija; Abandoned children; Orphan children; Withdrawal problems; Social problems.
ENThe aim of this study was to examine whether the attributional style and emotional problems of orphaned and abandoned children differ from those of children living at home, with one or two parents. To investigate this, 127 orphaned and abandoned children, living in institutions and 204 children, living with their parent(s), were asked to complete a YSR11/18, (Achenbach, 1991) in order to collect the data on anxiety-depression, withdrawal, and social problems, and to fdl-in the Strategy and Attribution Questionnaire (SAQ, Nurmi, et al, 1995), focussing on cognitive and behavioural strategies in the context of achievement and in affiliative situations. The results have shown that orphaned/ abandoned children could be characterized as having higher levels of depression/ anxiety, withdrawal and social problems. They also use more self-handicapping attributional strategies (pessimism, social avoidance, or task-irrelevant behaviour). The more mastery-oriented institutionalized children were, the more anxiety/depression symptoms they reported. [From the publication]