LTStraipsnyje nagrinėjamos suaugusiųjų mokymosi problemos. Pirmoje straipsnio dalyje aptariamas suaugusiųjų švietimo sąvokos daugialypumas, analizuojamos įvairios sampratos apibrėžtys. Antroje straipsnio dalyje pateikiami atvejo studijos, vykdytos Kauno suaugusiųjų mokymo centre su 10–12 klasių mokiniais (2009–2011 m.), rezultatai. Tyrimų analizė leido nustatyti besimokančiųjų poreikių patenkinimą mokymosi proceso laikotarpiu, jų tolesnius lūkesčius, mokymosi procese iškilusias problemas. Respondentų atsakymai atskleidžia andragogams problemas, į ką reikėtų kreipti daugiau dėmesio, ką keisti, siekiant patenkinti besimokančiųjų poreikius bei lūkesčius, tobulinant mokymosi procesą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Besimokančiųjų poreikių; Mokymasis visą gyvenimą; Suaugusiųjų švietimas; Suaugusiųjų švietimas, mokymasis visą gyvenimą, besimokančiųjų poreikių tenkinimas; Tenkinimas; Adult education; Adult education, lifelong learning, learner needs; Learners needs fulfilment; Lifelong learning.
ENThis article deals with adult learning issues. In the first part many definitions of adult education and various definitions of the concept are analysed. In the second paragraph, the results of case studies conducted in Kaunas Adults Educational Centre with learners of 10–12 forms are revealed (2009–2011). Research analysis helped to determine the needs of the learners in educational process, their further expectations and learning problems. The results showed that the evaluation of learning motivation of adult learners can be distinguished to four student groups, which differ in their approach, not only in the educational process, but also in learning expectations. The organization of the adult learning process in Kaunas Adult Educational Centre are awarded the opportunity to meet all the needs of the learners, but how and at what level those needs are met depends on the learners’ motivation and their self-esteem. Learning forms and diversity of approaches discourage adult learners to learn, if they do not like the learning process, do not have the necessary motivation or purpose in life. While working with these students, individual attention of andragogues and differentiated tasks are especially important. The development assistance to adult learners need to develop the authority granted andragogues assistance and the activity of consultants. [From the publication]