LTŠeimos santykių permainos, prasidėjusios Lietuvoje XX a. pabaigoje, reiškiasi sparčiai ir dideliu mastu, atsižvelgiant į gimstamumo pokyčius. Buvusį gimstamumo modelį, kai vaikai gimdavo santuokoje, pirmagimių tėvai būdavo jaunesnio amžiaus ir tai užtikrino kartų kaitą, pakeitė naujas modelis, pasižymintis nesantuokinių vaikų skaičiaus augimu, vaikų gimdymo atidėjimu vėlesniam laikui ir žemu, nebeužtikrinančiu kartų kaitos, gimstamumo lygiu. Nors meilės ryšiai, santuoka, vaikai išlieka pripažįstamomis vertybėmis, šios permainos paveikė ir ugdymo šeimoje sampratą, vaiko, kaip vertybės, suvokimą. Todėl aktualu įvertinti šeimas kuriančių asmenų pasirengimą moderniai santuokai, šeimai, ir jį tobulinti. Paprastai toks pasirengimas suprantamas kaip jaunimo pasirengimas pirmajai santuokai. Ne mažiau aktualus tapo ir pasirengimas gyvenimui antrojoje santuokoje, vaikų joje ugdymui, kuris vis dar nepakankamai empiriškai tyrinėtas ir teoriškai apibendrintas. Straipsnyje pristatomas požiūrio į vaikų ugdymą antrojoje santuokoje tyrimas. Tyrime dalyvavo asmenys, norintys sukurti šeimą ar užmegzti ilgalaikius santykius. Tai internetinės pažinčių svetainės „Darni pora“ dalyviai. 2007 m. buvo apklausta 4000 tiriamųjų. 2012 m. tyrimas pakartotas. Apklausta 1000 tiriamųjų. Abiejose apklausose tiriamųjų grupės sudarytos tikslinės atsitiktinės atrankos būdu.Tyrimo duomenys parodė, kad vyraujantis šeimos po skyrybų modelis yra motina su vaiku (-ais). Šio tipo šeimos pasidalija į dvi grupes: šeimos, kuriose tėvas aktyviai dalyvauja vaiko (-ų) ugdyme, ir šeimos, kuriose jis nušalinamas / nusišalina nuo šios pareigos. Antruoju atveju moteris, ieškodama naujo santuokos partnerio, didesnį dėmesį skiria jo tėviškoms savybėms ir gebėjimams. Tačiau daugelis vyrų, planuojančių antrąją santuoką, nėra pasirengę bendrauti su būsimo sutuoktinio vaiku (-ais), tai jiems nėra būsimos santuokos sėkmingumo prielaida. Tyrimas patvirtino, kad tėvams kyla nemažai sunkumų ugdant paauglius (-es). Šio amžiaus vaikus ugdantys tėvai labiau nei kiti tėvai pageidavo vaikų psichologijos bei ugdymo mokymų. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Antroji santuoka; Galimo vaikų ugdymo partnerio (-ės) pasirinkimas; Galimo vaikų ugdymo partnerio pasirinkimas; Moderni šeima; Požiūris į vaikų ugdymą; Attitudes toward children education; Attitudes toward childrens education; Attitudes towards children's education; Children educational potential partner (s) of choice; Choice of children's educational potential partner; Modern family; Remarriage.
ENDescriptions of a desirable spouse and a partner in children’s education allow us to state that younger people (both men and women) who want to create a family are reluctant to choose a partner with a child. Therefore it can be assumed that children’s biological parents are an important prerequisite for a successful education of children. The understanding of traditional family consisting of spouses and their children educated in cooperation, cannot always be realized. It becomes especially difficult to realize it at an older age because marriage statistics reveal that one-fifth of families is the second marriage families. The dominant model of the family after divorce is mother and child.This type of family splits into two groups: the family in which the father is actively involved in child’s or children’s education and the family where he is excluded or opts out of this obligation. In the second case, a woman searching for a new marriage partner pays more attention to his paternal qualities and skills.The data shows that men envision themselves better in this type of family than in the one where father and child still maintain their relationship. [From the publication]