Ar laukiami diasporos vaikai Lietuvoje? Tėvų ir mokytojų patirtys

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ar laukiami diasporos vaikai Lietuvoje? Tėvų ir mokytojų patirtys
Alternative Title:
Welcome home? Parents’ and teachers’ experiences in educating returnees’ children in Lithuania
In the Journal:
Politologija. 2015, Nr. 2 (78), p. 94-128
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojamos su vaikais į Lietuvą grįžusių migrantų ir su jų vaikais dirbančių mokytojų patirtys. Nagrinėjamo grįžtamosios migracijos reiškinio įvairiapusiškumas pirmiausia atskleidžiamas pasitelkus pusiau struktūruotų interviu su mokytojais ir tėvais, taip pat grupinės diskusijos su mokytojais metu 2014 m. surinktą medžiagą ir 2013 m. atliktų reprezentatyvių Lietuvos gyventojų ir grįžusių migrantų apklausų duomenis. Straipsnyje aptariamos pagrindinės grįžimo priežastys, grįžusiems migrantams būdingos charakteristikos, grįžimo ir ugdymo įstaigų pasirinkimo aplinkybės. Analizuojama, kaip vyksta mokinių žinių nustatymas, klasės pa(si)rinkimas, kokias teisinėje bazėje numatytas priemones taiko mokytojai, su kokiais iššūkiais jie susiduria ugdydami tiesioginės migracijos patirties turinčius vaikus skirtingose Lietuvos savivaldybėse. Šiuo tyrimu siekiama prisidėti prie grįžtamajai migracijai skirtų tyrimų Lietuvoje plėtros, į analizę įtraukiant skirtingų savivaldybių įvairaus dydžio miesteliuose ir miestuose, ne tik didžiausiuose Lietuvos miestuose, dirbančių mokytojų ir tėvų patir. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Migrantai; Tėvai; Pedagogai; Tyrimas; Migrants; Parents; Teachers; Research.

ENThis article is based on a research project, funded by the Lithuanian Research Council, conducted in Lithuania with a focus on the challenges of integrating children that are coming back with parents from abroad into Lithuanian schools. The article raises such questions as: How the educational opportunities for children make impact on decision to return to Lithuania? How educational institutions are chosen and how the pupils’ knowledge is evaluated? What are the main challenges that teachers face while educating returnees’ children? The research revealed that the desire to start family and raise children in a Lithuanian cultural environment and children’s education and other family-related reasons may be important aspects when deciding to return. It has also showed that Lithuanians are returning not only to bigger cities, but also to small towns, and not all policy measures for the integration of children with the migrant background are relevant in these cases. It is difficult to implement such policy measures as additional language or other subject classes for a group of pupils in schools that have a smaller number of children with the migrant background. The qualitative interviews have disclosed that teachers from smaller towns face difficulties in getting relevant information and participating in training courses that are organised in the cities. They often search for individualised creative solutions to educate returnee pupils. According to the interviewees, such measures as individualised course materials, specific training courses, allocation of additional funding for the Lithuanian language or other subject classes could contribute to a better integration of returnees’ children. [From the publication]

DOI:
10.15388/Polit.2015.2.8242
ISSN:
1392-1681; 2424-6034
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/62738
Updated:
2021-01-12 22:04:42
Metrics:
Views: 84    Downloads: 11
Export: