LTVisą gyvenimą trunkančio mokymosi kontekste mokslininkai akcentuoja savivaldų mokymąsi. Savivaldus mokymasis įgijo ypatingą reikšmę per pastaruosius du dešimtmečius, nes visą gyvenimą trunkančio mokymosi samprata, įvairios žmogiškųjų išteklių plėtros praktikos bei nuotolinis mokymasis tapo esmine profesinio ir asmeninio gyvenimo dalimi (A. M. Juozaitis, 2008). Dažniausiai yra sutinkami trys požiūriai į savivaldų mokymąsi: savivaldus mokymasis kaip procesas (1), kaip asmenybės kokybė (2) ir savivaldus mokymasis kaip procesas ir asmenybės kokybė (3). Savivaldus mokymasis, t.y. mokymosi procesai ir asmenybės kokybė sudaro gebėjimai, asmeninės savybės ir kompetencijos yra tarpusavyje susiję. Savivaldų mokymąsi siejant su nuotolinio mokymosi būdu reiktų akcentuoti dar vieną komponentą, tai mokymosi kontekstą. Šio straipsnio pagrindą sudaranti problema, detalizuojama klausimais: Kokie savivaldaus mokymosi komponentai yra svarbiausi mokantis nuotoliniu būdu? Kaip pasireiškia studentų savivaldus mokymasis mokantis nuotoliniu būdu? Straipsnio tikslas: atskleisti studentų savivaldaus mokymosi raišką mokantis nuotoliniu būdu. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, iš dalies struktūruotas interviu, stebėjimas, kokybinė turinio analizė. Apklausta 9 dviejų universitetų magistrantai studijuojantys informacinių technologijų studijų programas nuotoliniu būdu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Aukštasis mokslas; Formacinės komunikacinės technologijos, aukštasis; Informacinės komunikacinės technologijos; Mokslas, studentas; Nuotolinės studijos; Savivaldus mokymasis; Savivaldus mokymasis, nuotolinės studijos, in; Distant education; Online studies; Science, student; Self-directed learning; Self-help learning, distance learning, information communication technologies, higher education.
ENWith rising need for distant education, especially in graduate studies, the opportunities of it are also developing. Such education not only provides with convenient learning conditions, but also obliges the students to plan their learning process, appropriately allocate time, take responsibility for learning, communicate efficiently and get timely and proper support, constructively deal with issues, assess results objectively and correspondingly make further decisions and actions. Such learning processes are summarized by researchers as self-directed learning. As the opportunities of distant education are expanded, the students get more and more responsibility for their learning process, thus self-directed learning is becoming more and more important. As the need for distant education is rising, it is very important to analyze the reflection of self-directed learning in online studies. The problem, which is the scientific basis of this thesis, is elaborated with the following questions: how is self-directed learning reflected in online studies? What are the most important components of self-directed learning in online studies? The subject of the research - reflection of student self-directed learning. The purpose of the research - to reveal the reflection of student self-directed learning in online studies. Methods of the research: analysis of the relevant scientific literature, partially structured interview, qualitative content analysis.As the theoretical research has been performed, the following most important components of self-directed learning in online studies were identified: motivation, autonomy, resources, planning, monitoring, assessment and cooperation. The results of the empirical research showed that students interviewed are not sufficiently self-directed as they mostly have extrinsic motivation, are not autonomous enough and lack the ability to invoke proper informational/tangible resources. Moreover, the students plan, monitor and self-assess their learning process insufficiently. However, according to the lecturers interviewed, the main reason for insufficient self-direction of students is the significant lack of time, experienced by students. [From the publication]