The Development of social competence of teachers and students: self-assessment research

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
The Development of social competence of teachers and students: self-assessment research
In the Journal:
Tiltai [Bridges] [Brücken]. 2015, Nr. 3 (72), p. 91-103
Summary / Abstract:

LTIn today’s life, the formation of a new twenty-first century society structure, which is changing people’s personal, professional and social conditions of existence, more and more frequent are demands from the public and there is a trend of social competence development. First of all, thinking about the teachers, who often run initiatives, internal motivation, knowledge, sometimes in interaction with students in strengthening the social competence phenomena such as communication and cooperation. It is never too late to improve communication and cooperation culture. The article seeks to reveal the importance of social competence for self-assessment process. The article presents the theoretical background of self-assessment process. In order to reveal social competence, a model which illustrates the parts of social competence such as communication (reciprocity) and cooperation (activity) is presented. That‘s why teacher-teacher, teacher-student, student-student, student-teacher have been chosen as research subjects who reflect the characteristics of reciprocity and activity in the process of learning. The instrument of the research is a questionnaire. The research participants were 49 Lithuanian teachers, 142 students and 23 Belgian teachers and 86 students. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Socialinė kompetencija; Bendravimas; Bendradarbiavimas; Įsivertinimas; Social competence; Communication; Cooperation; Self-assessment.

ENŠiandien, kuriantis naujai XXI amžiaus visuomenės struktūrai, kuri keičia žmonių asmeninio, profesinio ir socialinio gyvenimo sąlygas, didėja socialinės kompetencijos tobulinimo reikalavimai. Tai ypač aktualu mokytojams, kurie įgyvendina įvairias iniciatyvas kartu su mokiniais ir taip bendraudami bei bendradarbiaudami tobulina socialinę kompetenciją. Puoselėti bendravimo ir bendradarbiavimo kultūrą niekada nevėlu. Straipsnyje siekiama atskleisti socialinės kompetencijos svarbą įsivertinimo procesui. Pristatomas įsivertinimo proceso teorinis pagrindas, modelis, kuris iliustruoja socialinės kompetencijos dalis, susijusias su bendravimu (savitarpiškumu) ir bendradarbiavimu (veikla). Kaip tyrimo objektai pasirinkti ryšiai tarp mokytojų, mokytojo ir mokinio, mokinių, mokinio ir mokytojo, siekiant atskleisti įsivertinimo ir veiklos charakteristikas mokymosi procese. Tyrimas atliktas taikant kiekybinį klausimyną, jame dalyvavo 49 mokytojai ir 142 mokiniai iš Lietuvos, 23 mokytojai ir 86 mokiniai iš Belgijos. [From the publication]

DOI:
10.15181/tbb.v72i3.1168
ISSN:
1392-3137; 2351-6569
Related Publications:
Mokymasis grupėse ir asmenybės kaita / Margarita Teresevičienė, Genutė Gedvilienė. Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2003. 178 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/62350
Updated:
2019-02-14 23:01:37
Metrics:
Views: 39    Downloads: 6
Export: