LTPirmą kartą mokslinėje literatūroje detaliai nagrinėjama simfoninės poemos „Dies irae“ genezė. Pateikiama teminė bei struktūrinė kūrinio analizė, nurodoma viduramžių sekvencijos ir dailininko Arnoldo Böcklino įtaka, atskleidžiami M. K. Čiurlionio kūrybos aspektai, susiję su lemties, amžinybės ir mirties klausimais. Daroma išvada, kad simfoninė poema „Dies irae“ yra visos M. K. Čiurlionio muzikinės kūrybos kulminacija, išsiskirianti visiškai nauju požiūriu į teminės medžiagos dėstymo, plėtojimo bei muzikinės dramaturgijos formavimo principus. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Dies irae; Simfoninė poema; Religinė muzika; M.K. Čiurlionis; Dies irae; Symphonic poem; Religious music.
ENThe genesis of the symphonic poem “Dies irae” is analysed for the first time. Thematic and structural analysis are presented together with an explanation of the influence of liturgical sequence “Dies irae” and painter Arnold Böcklin. Some aspects of M. K. Čiurlionis’ creative process related to destiny, eternity and death are revealed in this context. The conclusion is made that the symphonic poem “Dies irae” is the pinnacle of all M. K. Čiurlionis’ musical creativity, outstanding with new conception of thematic exposition, development and music drama-making principles. [From the publication]