LTMonografija apibendrina nacionalinės muzikos modernėjimo ir įkontekstinimo Europos geomodernybės žemėlapyje tyrimus. Remiantis parataksinio komparatyvizmo idėja sprendžiamas klausimas, ką apie modernizmą gali byloti XX-XXI a. pradžios profesionalioji lietuvių muzika. Septynių skyrių knyga sudaryta iš 2 dalių. Pirmoje dalyje lietuvių muzikos modernėjimo faktus eksponuoja M. K. Čiurlionio, O. Balakausko, F. Bajoro, B. Kutavičiaus ir R. Mažulio kūrybos analitiniai portretai. Aptariamas santykis su XX a. muzikinio modernizmo technologijomis. Atskleidžiamas konceptualizmo ir struktūralizmo principų išplėtojimo individualioje kūryboje sudėtingumas. Antroji monografijos dalis skirta lietuvių muzikos kompozicijos klasių, mokyklų susikūrimo bei raidos tyrimams. Gvildenamos ]. Gruodžio ir O. Balakausko mokymosi ir mokymo kurti istorijos. Pateikiamas lietuvių pedagoginių kompozitorių mokyklų genealogijos vaizdinys.Reikšminiai žodžiai: Nacionalinė muzika; Lietuvių muzika; Modernizmas; Kompozitoriai; National music; Lithuanian music; Modernism; Composers.
ENThis monography summarises the research on music modernisation and its contextualisation into the European geomodernity map. Based on the parataxical comparativism concept, the question is analysed of what the professional Lithuanian music of the period from the 20th century to the beginning of the 21st century might signify about modernism. The 7-chapter book is comprised of 2 parts. In the first part, facts on the modernisation of Lithuanian music are presented through the analytical portraits of M. K. Čiurlionis, O. Balakauskas, F. Bajoras, B. Kutavičius and R. Mažulis. The relation to the musical modernism technology of the 20th century is discussed. The complexity of developing the conceptualism and structuralism principles in individual pieces of work is revealed. The second part of the monography is dedicated to research on the creation of music composition classes and schools and their development. The stories of J. Gruodis and O. Balakauskas studying and teaching music composition are discussed, and the genealogy of the Lithuanian pedagogical schools for composers is presented.