LTLietuvos ir kitų šalių moksliniame diskurse krikščionių ortodoksų (stačiatikių) giedojimo Lietuvoje tema atskirai nėra tirta, tad istoriniai šio giedojimo momentai ir šiandienio giedojimo Lietuvoje klausimas tik pradedamas sistemiškai tyrinėti. Pasitelkus lyginamąjį, istorinį, analitinį aprašomąjį, muzikinės analizės metodus, straipsnyje ortodoksų giedojimas aptariamas lietuviškumo aspektu, t. y. siekiama išsiaiškinti, ar šis giedojimas, būdamas tautinių mažumų religijos dalis, turėjo galimybę Lietuvoje laisvai plėtotis ir įgyti savitų, išskirtinių bruožų. Dėl tiriamo objekto retumo ir ortodoksų religijoje, ir Lietuvos valstybėje lietuviškumo apraiškos Šiame straipsnyje suprantamos įvairiais aspektais ir gana plačiai. Tai lietuvių kilmės šventiesiems sukurti kondakai ir troparai, Lietuvoje išleisti ortodoksų giesmynai, Vilnios ir lietuviškos giesmių melodijos, lietuviškoji ortodoksų parapija, ortodoksų giedojimas lietuvių kalba ir kt. Kalbėti apie tam tikros vietinės ortodoksų giedojimo tradicijos Lietuvoje egzistavimą gana sunku, kai nėra pakankamai medžiagos ir tyrimų apie šio giedojimo plitimą Lietuvos teritorijoje. Tačiau esamų tyrimų rezultatai leidžia manyti, kad „lietuviškumo“ apraiškos ortodoksų giedojime paliko savitą pėdsaką. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Irmologijonas; Krikščionių ortodoksų (stačiatikių) giedojimas; Krikščionių ortodoksų (stačiatikių) giedojimas, „lietuviškumo“ apraiškos, XVII a. ortodoksų giesmynai, irmologijonas, Vilnios, lietuviškos ortodoksų giesmių „melodijos“, lietuviškoji ortodoksų parapija, ortodoksų giedojimas lietuvių kalba; Lietuviškos ortodoksų giesmių melodijos, lietuviškoji ortodoksų parapija, ortodoksų giedojimas lietuvių kalba; Lietuviškumo apraiškos; XVII a. ortodoksų giesmynai; 17th century liturgical books; Irmologion, Lithuanian Orthodox hymn melodies; Keywords: Orthodox chanting, Lithuanian manifestations, 17th century liturgical books, Irmologion, Vilnios and Lithuanian Orthodox hymn melodies, Lithuanian Orthodox parish, Orthodox chanting in Lithuanian; Lithuanian Orthodox parish; Lithuanian manifestations; Orthodox chanting; Orthodox chanting in Lithuanian.
ENThe phenomenon of the Christian Orthodox chanting development in Lithuania has not been researched separately by Lithuanian nor foreign academics. Historical moments of this chanting, as well as contemporary chanting in Lithuania, are not researched systematically. Through applying comparative, historical, analytical, descriptive and musical analyses methods, the Orthodox chanting is explored through the Lithuanian perspective. The aim is to understand whether this chanting, while existing in the framework of ethnic minority religion, had an opportunity to develop on its own and to acquire unique and distinctive features. As the researched object is a rarity in not only the Orthodox religion, but also in Lithuania state, the peculiar Lithuanian manifestations are perceived fairly widely and in different aspects, e.g. describing orthodox Saints of Lithuanian descent, tropars and condacs dedicated to them, chanting books released in Lithuania, Vilnios and Lithuanian Orthodox hymns, Lithuanian Orthodox parish, Orthodox chanting in the Lithuanian language, etc. It is rather difficult to discuss the unique Orthodox chanting tradition in Lithuania, as there is not enough data nor research on this chanting development in the territory of Lithuanian. Nevertheless, the existing results of research allow to assume that certain Lithuanian manifestations are present in the Orthodox chanting. [From the publication]