LTPagrindinis straipsnio tikslas - aptarti kompetencijų aplanko (portfolio) sudarymo principus ir atskleisti besimokančiųjų požiūrį į kompetencijų aplanko (portfolio) formavimą, kaip mokymo/mokymosi metodo taikymo galimybę, mokymo/mokymosi procese. Straipsnį sudaro dvi dalys. Pirmoje dalyje aptariamos kompetencijų aplanko (portfolio) atsiradimo prielaidos, tikslai ir kompetencijų aplanko (portfolio) sudarymo principai. Antrojoje dalyje pristatomi studentų požiūrio į kompetencijų aplanką (portfolio), kaip mokymo/mokymosi ir vertinimo metodą, tyrimo rezultatai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kompetencijų aplankalas; Kompetencijų aplankas; Kompetencijų aplankas (portfolio), refleksija,; Refleksija; Vertinimas; Assessment; Competence Portfolio; Competence portfolio (portfolio), reflection,; Competency portfolio; Evaluation; Reflection.
ENThe main aim of the article is to discuss the principles of compiling the Competence Profile (Portfolio) and reveal learners' attitudes towards compiling a Competence Portfolio as an opportunity for applying it as a teaching / learning strategy in the teaching / learning process. The article consists of two parts. The first part deals with the assumptions for the conception of the Competence Portfolio, its aims and the principles of compiling it. The second part introduces the results of the research investigating students' opinions about the Competence Portfolio as a teaching / learning and assessment strategy. [From the publication]