Kauno geležinkelio stoties centrinių remonto dirbtuvių urbanistinė kaita (iki 1945 m.)

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kauno geležinkelio stoties centrinių remonto dirbtuvių urbanistinė kaita (iki 1945 m.)
Alternative Title:
Urban change of Kaunas central service station (till 1945)
In the Journal:
Kultūros paminklai. 2014, 18, p. 84-100
Summary / Abstract:

LTŠiandien didžiausias transporto istorijos, architektūros tyrėjų dėmesys yra skiriamas Kauno geležinkelio stoties pagrindinei zonai ir stoties rūmų raidos analizei, kartu susiaurinant stoties tikrąją reikšmę ir sudėtį. Įpietus nuo geležinkelio stoties rūmų nutolusi centrinių remonto dirbtuvių teritorijos istorinė raida nuolat lieka nuošalyje, yra dažnai eliminuojama iš stoties branduolio. Iš esmės tai susiję su neteisingu „stoties“ termino suvokimu, patikimų istorinių šaltinių apie dirbtuvių raidą trūkumu, ribotu teritorijos prieinamumu. Straipsnio tikslas - supažindinti su permaininga Kauno geležinkelio stoties centrinių dirbtuvių kūrimosi istorija, teritorijos urbanistine raida, papildyti jau žinomą medžiagą naujais ikonografiniais šaltiniais. Straipsnio rašymą taip pat paskatino dar 2012 m. vasarą surinkta ikonografinė medžiaga apie centrines remonto dirbtuves, siekiant atnaujinti Kauno depo statinių komplekso (29952, G505K) apskaitos duomenis Kultūros vertybių registre (toliau - KVR). Paieškų metu buvo rasti nepublikuoti ir detaliai neišnagrinėti istoriniai planai, schemos (šiuo metu didelė dalis duomenų yra prieinama KVR). [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Apgręžimo ratas; Centrinės remonto dirbtuvės; Depas; Garvežių depas; Kaunas; Kauno geležinkelio stotis; Kuro sandėlis; Stotis; Urbanistika; Vagonų dirbtuvės; Carriage; Carriage workshops; Central service station; Central servise station; Fuel warehouse; Kaunas; Kaunas Railway Station; Locomotive depot; Railway station; Reversal circle; Roundhouse; Urbanism.

ENNowadays most architects, transport history enthusiasts are focused on the main Kaunas railway station area analyzing building itself and it’s evolution through time, forgetting the main purpose of such institutions. Southerly built territory of Kaunas central service station usually do not receive sufficient attention and is usually eliminated from the station core. This is largely related to incorrect definition of the word “station“ itself, lack of reliable historical sources about it’s historical development, and limited access to the other important parts of the station. The purpose of the article is to introduce the readers to changeable history of the central service station, urban development of this area, to supplement widely known facts with new iconographic material. Some new schemes and building plans of Kaunas central service station being published in this article for the first time. Second World War losses and functions of some buildings are also clarified. It is expected, that material of the paper would be useful for the Cultural heritage register. Because of the large service station area and complicated architectural development, this paper focuses on structures and condition of central service station, that has changed during World War II. [From the publication]

ISSN:
1392-155X
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/60495
Updated:
2018-12-17 13:53:46
Metrics:
Views: 61    Downloads: 6
Export: