LTStraipsnyje analizuojama Vazų dinastijos, valdžiusios Abiejų Tautų Respubliką daugiau nei 80 metų, vardo problematika. 1587 m. Abiejų Tautų Respublikos valdovu išrinktas Žygimantas Vaza ir jo sūnūs ne tik laikė save Jogailaičių palikuoniais ir paveldėtojais, bet teigė, kad yra Jagelonidai – naujos Jogailaičių giminės šakos kūrėjai. Remiantis vizualinių šaltinių ir spaudinių analize, tiriamas valdovo Vladislovo Vazos identiteto ir savivokos klausimas, taip pat jo dinastijos įvaizdžio kūrimo procesas, kurio dalis buvo su Jogailaičių mitu susiję simboliai. Tai buvo vienas didžiausių bandymų manipuliuoti kolektyvine atmintimi, manipuliavimo dinastija pavyzdys, neturintis analogų visoje Abiejų Tautų Respublikos istorijoje. Vladislovas Vaza labai rūpinosi tiek savo įvaizdžiu, tiek gera Vazų dinastijos Švedijos šakos reputacija. Jis labai žavėjosi Gustavu Adolfu, pabrėžė savo ištikimybę Habsburgu giminei. Vis dėlto propaganda, skirta Abiejų Tautų Respublikos bajorijai ir katalikiškajai Europai, labiausiai pabrėžė jo „vietiškumą“, kurį jis demonstravo apsivilkdamas lenkišką kostiumą ir remdamasis Jogailaičių mitu. Paskutinysis Vaza sekė savo tėvo ir vyresniojo brolio pėdomis, o bajorija jį laikė Jogailaičių dinastijos saugotoju. Savo garsiojoje sosto atsižadėjimo kalboje jis prisistatė kaip paskutinis Jogailaičių kraujo turintis palikuonis, o jo laidotuvių (1676) aprašymo autorius Javų pėdą pavadino „Jagiellonicae domus“ herbu.Reikšminiai žodžiai: Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Vladislovas IV; Jogailaičiai (Jagiellonian dynasty); Vazos (Vasa family); Ladislaus IV; Jogaila dynasty; Vaza dynasty.
ENThe article deals with the problem of the name of the Vasa dynasty, which ruled over the Polish–Lithuanian Commonwealth for more than 80 years. In 1587 Sigismund Vasa, who was chosen to be the ruler of the Polish–Lithuanian Commonwealth, and his sons not only regarded themselves as descendants and heirs of the Jagiellonians, but also said that they are Jagellonids - the creators of the new Jagiellonian family branch. On the basis of visual sources and printing analysis, the question of identity and self-perception Wladyslaw IV Vasa, as well as his dynasty image building process, that a part of which has been related with the symbols of the Jagiellonian myth were being analysed. It was one of the largest attempts to manipulate the collective memory, as well as an example of the manipulation of the dynasty, having no analogues in the whole history of the Polish–Lithuanian Commonwealth. Wladyslaw IV Vasa took a lot of care of both its self image and good reputation of the Swedish branch of the Vasa dynasty. He admired Gustaf VI Adolf a lot and emphasised his loyalty to the Habsburg family. However, the propaganda for both: the nobility of the Polish–Lithuanian Commonwealth and Catholic Europe, mostly emphasised his "sectionalism", which was demonstrated through the wearing of the Polish costume and basing on the Jagiellon myth. The last one of the Vasa dynasty followed his father's and elder brother's footsteps, while the nobility considered him the custodian of the Jagiellon dynasty. In his famous abdication speech he introduced himself as the last offspring having Jagiellon blood, and the author of his burial (1676) description called the sheaf of grains "Jagiellonicae domus" coat of arms.