LTStraipsnyje aptariamas humanistinės ugdymo paradigmos sąlygomis besikeičiančio ugdymo, kuris orientuotas į mokinio poreikius, polinkius ir interesus realizavimas dalyvaujant mokytojo padėjėjui. Apžvelgus mokslinę literatūrą bei teisės aktus sudarytas teorinis mokytojo padėjėjo darbe reikalingų profesinių kompetencijų modelis, kuris pagrįstas empiriškai. To pagrindas – pradinių klasių mokytojų apklausa. Realizuotas tyrimo tikslas – nustatytas mokytojo padėjėjo profesinių kompetencijų turinys. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokytojų padėjėjai; Ugdymas; Teacher Assistant, Professional Skills, Special Needs Students, Education; Teachers assistant, professional competences, pupils with special needs, education.
ENThe article discusses in the conditions of humanistic education paradigm shifting education, which focuses on implementation of pupils’ needs, inclinations and interests with the help of teacher’s assistant. Theoretical model of professional competences of teacher’s assistant, which are required for the job, was created after the review of scientific literature and legal acts. The model was validated empirically. The basis for it was the questionnaire of primary school teachers. The aim of the article, which was to determine the content of professional competences of teacher’s assistant, was achieved. [From the publication]