LTXIII a. pradžioje atsiradę dominikonai ir pranciškonai, evangeliško ir apaštalavimo darbui pasirinkę skurdų gyvenimo būdą, greitai pasiekė Vidurio Europą, įskaitant Lenkiją. Jiems teko svarbus vaidmuo ir tarp kolonistų, patraukusių į Prūsiją, o taip pat christianizuojant vietinę pagonišką liaudį. Būtent dominikonų ir pranciškonų vienuolių veikla Kryžiuočių ordino ir Lietuvos paribyje iki XVI a. pradžios yra tyrimo objektas, kartu parodant tam tikrą konkurenciją tarp kryžiuočių ir lenkų bandant christianizuoti Lietuvą. Dominikonai ir pranciškonai veikė tiek Lenkijoje, tiek Kryžiuočių valstybėje. Prūsijoje, o taip pat Livonijoje dominikonai pasirodė anksčiau už pranciškonus. Jau XIII a. dominikonai ir pranciškonai tapo pirmaisiais misionieriais, siunčiamais į Lietuvą. Mindaugo karūnaciją 1253 m. atliko taip pat dominikonas, Kulmo vyskupas Heidenrichas. Su Lietuva susijusi dominikonų ir pranciškonų misijinė veikla XIII–XIV a. nagrinėjama I straipsnio skyriuje. Ta veikla nuo XIV a. antrosios pusės iki XV a. pirmosios pusės nagrinėjama II skyriuje. III skyriuje aprašoma dominikonų ir pranciškonų veikla ir reikšmė XV a. antroje pusėje. Vykstant kryžiuočių įkurtos valstybės sekuliarizacijai Prūsijoje, o taip pat ir Livonijoje, dominikonų ir pranciškonų reikšmė XVI a. pirmoje pusėje sumenko. Gale pateikiamas šaltinio priedas – Kryžiuočių ordino didžiojo magistro laiško neįvardintam kunigaikščiui (veikiausiai Vytautui) konceptas, likęs Ordino laiškų archyve. 1400 m. vasario 17 d. datuoto šaltinio tekstas rašytas dėl domininkonų vienuolyno steigimo kunigaikščio valdomame krašte.Reikšminiai žodžiai: Dominikonų ordinas; Kaunas; Krikštas; Vokiečių Ordinas (Teutonic Order; Kryžiuočių ordinas); 13 amžius; 14 amžius; 15 amžius; Pranciškonų ordinas; Prūsija; Vienuolynai; Vienuolyniai; Vilnius; Vokiečių Ordinas (Teutonic Order; Kryžiuočių ordinas); German order; Kaunas; Lithuania; Monasteries; Order of Dominicanus; Order of Francis; Prussia; The Lithuanian XIII-XV c. history; Vilnius.