LTDar 1979 m. Lietuvos dailės muziejus (LDM) įsigijo nemažai eksponatų iš Zigmo Naujalio (1893-1979) asmeninės kolekcijos, tarp jų ir tris dabar muziejaus Istorinės fotografijos fonde saugomus prieškarinius Tytuvėnų Romerių giminės atstovų asmeninius fotoalbumus. Šio straipsnio tikslas - ne tik pristatyti šiuos eksponatus, bet ir pasvarstyti apie jų pritaikymo galimybes atliekant įvairius tyrimus. Patikimų objektyvių faktų, remiantis vien nuotraukų albumais, nustatyti beveik neįmanoma, vis dėlto būtent juose atsiskleidžia žmonių požiūris į gyvenimą, matyti, kokie dalykai jiems buvo svarbūs. Dėl šios priežasties senųjų fotografijų albumai mūsų laikais imti suvokti kaip vis dar neišnaudotas ir iki galo neištyrinėtas sukauptų istorinių sociokultūrinių žinių šaltinis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Edvardas Rokas Romeris; Elena Romerytė; Fotoalbumai; Fotografijos istorija; Mėgėjiška fotografija; Romeriai; Romerio fotoalbumai; Tarpukario Lietuva; Tytuvėnai; Amateur photography; Edvardas Rokas Romeris; Elena Romerytė; History of photography; Interwar Lithuania; Photo Albums; Photo albums of Romeriai; Romeriai; Tytuvėnai.
ENFew decades ago - in 1979, to be exact - Lithuanian Art Museum acquired some exhibits from the private collection of Zigmas Naujalis (1893-1979). Among them were three private photo albums of Romeriai family from Tytuvėnai town which belong to interwar period and are now stored in the museum’s funds of historical photography. The aim of this archive is not only to present these albums but also to explore their possibilities of application in various research projects. Even if it is not possible to reconstruct objective data using only photo albums, they remain important and unexplored sources of historical sociocultural knowledge in Lithuania. It is so because precisely trough albums people expressed their attitude to life and what is important to them. When examining Romeriai’ collection it becomes clear that album and its photography is a multilayered and multidirectional historical source. It is possible to explore such topics as amateur photography, interwar Lithuania’s culture, worldviews, creation of identity and iconography. One only has to choose proper approach and questions. The main theoretical assumption which supports the last section of this article suggests that every album is a thematically whole and that every specific image is somehow connected to the story which unfolds through the entire set of photos. Of course, this is only one of possible approaches. Unfortunately, these photo albums of Romeriai are still waiting for their devoted researcher. [From the publication]