LTStraipsnyje diskutuojama apie viduriniosios grandies vadovų vaidmenį mokyklos organizacinėje struktūroje. Užsienio mokslinės literatūros analizė leidžia teigti, kad viduriniosios grandies vadovų veikla sąlygoja mokyklos kaip organizacijos kokybinę kaitą. Viduriniosios grandies vadovai prisideda prie svarbiausių organizacijos procesų (strateginio planavimo, grupinio darbo organizavimo, veikos priežiūros ir kontrolės ir pan.), tokiu būdu užtikrindami visos mokyklos kaip organizacijos veiklos efektyvumą. Anglijos švietimo sistemos, turinčios ilgas viduriniosios grandies lyderystės mokyklose tradicijas, analizė leidžia geriau suprasti šio reiškinio esmę, svarbą įgyvendinant švietimo reformas ir siekiant mokyklos kaip organizacijos veiklos kokybės. Originalaus tyrimo rezultatai (Thorpe, 2013; Thorpe, Bennett-Powell, 2014) leidžia atskleisti viduriniosios grandies vadovų vaidmenį mokyklos organizacinėje struktūroje, apibūdinti jų atsakomybes ir veiklos sritis, aptarti profesini rengimo ir tobulinimosi. Empirinio tyrimo įžvalgos galėtų būti naudingos projektuojant švietimo reformas ir tobulinant mokyklas Lietuvoje. Straipsnyje taip pat aptariama Lietuvos švietimo specifika viduriniosios grandies lyderystės aspektu. Lietuvos mokyklų hierarchinė piramidė tradiciškai yra gana „plokščia“ - nėra formalios žemesnio nei direktorių bei jų pavaduotojų lygmens vadovavimo struktūros, nors egzistuoja kelios įvairių formų su vadovavimu susijusios užduotys. Todėl viduriniojo lygmens vadovų trūksta ir įgyvendinti nuolatinius pokyčius visos mokyklos mastu yra labai sudėtinga. Taip pat nėra oficialiai numatytų lyderių bei vadovų vaidmenų tarp mokytojų ir mokyklos direktoriaus lygmenų, todėl nėra galimybių nuosekliai tobulinti lyderių ir vadovavimo įgūdžius.Lietuvoje nėra tikrų konsultantų, galinčių parengti lyderių ugdymo bei valdymo sistemą ir tobulinimo programą, kuri mokyklų lyderiams suteiktų galimybę įgyvendinti reikiamus pokyčius. Todėl Lietuvai reikia remtis tarptautine patirtimi. Straipsnyje argumentuojama, kad viena būdingų pokomunistinėms šalims tendencijų – švietimo projektavimas pagal užsienio modelius. Perimti užsienio modelius atrodo paprasta (Watson, 2001), tačiau modeliai negali būti tiesiog perkeliami iš vieno konteksto į kitą. Kas tikrai galėtų padėti (Bush, 2008), tai pagrįstos moksliniais tyrimais ir konteksto analize rekomendacijos. Šių rekomendacijų įgyvendinimas yra ilgas procesas, kurio pagrindas – visų suinteresuotų šalių bendradarbiavimas bei tinkamas reformų finansavimas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Anglija; Viduriniosios grandies lyderiai; Vidurinė mokykla; Vidurinės mokyklos; England; Lithuania; Middle leaders; Secondary schools.
ENThis paper explores the system of middle leadership in English schools and its implications for the Lithuanian education system. The paper draws on the findings from original research investigated three areas relating to educational middle leadership positions in education system of England including: the formal organizational role of middle leaders; their school responsibilities and the training and professional development of middle leaders. The paper is sought to use the case of middle leadership in English secondary schools to raise questions and identify implications for Lithuania where choices about the future of education policy and schools and are being considered. [From the publication]