LTIgnoto Domeikos knygos „Araukanija ir jos gyventojai“ (Vilnius, 1860) išleidimo istorijoje būta ne tiek jau ir mažai veikėjų, ir ne tik tų, kurie įvardinti tituliniuose knygos puslapiuose. Galima manyti, kad Araukanijos pasirodymas Vilniuje nebuvo atsitiktinis. Domeikos gvildenamos tautos (tegul ir labai tolimos egzotiškos araukanų tautos) apsisprendimo, jos kovos už savarankišką gyvenimą temos buvo labai aktualios Lietuvos ir Lenkijos visuomenės problemas 1863 metų sukilimo išvakarėse. įdomu ir tai, kad cenzūra šį tekstą praleido be jokių didelių korekcijų. Tą faktą galima paaiškinti tik tuo, kad Araukanijos išleidimas sutapo su vadinamąja „liberalinio atšilimo“ politika. Akivaizdu ir tai, kad 1860 metais kartu su šia knyga į mūsų kultūrą „sugrįžo“ ir pats Ignotas Domeika. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Cenzūra; Ignotas Domeika; Liberalinio atšilimo politika; Nepriklausomybė; Tautos apsisprendimo teisė; Vilnius; Vilnius, kova, nepriklausomybė, tautos apsisprendimo teisė, cenzūra, „liberalinio atšilimo“ politika; Censorship; Ignacy Domeyko; Independence; Liberal thaw in politics; Self-determination; Vilnius; Vilnius, fight, independence, self-determination o f people, censorship, “liberal thaw" in politics.
ENThe publishing history of a book "Araukania i jej mieszkańcy" (Araucania and It’s Inhabitants) by Ignacy Domeyko (Vilnius, 1860) is rich in personalities, many of them are named in the title pages of the book. One may consider that the fact of publishing Araukania in Vilnius was not accidental. In the book Domeyko scrutinized the topics, which were relevant to the most important problems of Lithuanian and Polish community just before the insurrection of 1863: self- determination and fight for independent life of Araucanian people (who were considered to be unknown and exotic). It was rather curious, that the censorship made only the smallest corrections to the text. The only explanations could be the fact that the publishing of Araukania coincided with the so-called period of "liberal thaw" in politics. By no means Ignacy Domeyko followed the book and "returned" to our culture in 1860. [From the publication]