LTTeismų sistema vaidina labai svarbų vaidmenį valdžių padalijimo koncepcijoje. Lietuvos teisės aktai nustato lanksčią ir demokratišką teismų sistemą, užtikrinančią konstitucinių teisių ir laisvių apsaugą. Tačiau, vis augantis ekonomiškesnės, operatyvesnės ir atviresnės teismų sistemos sukūrimo poreikis, kartu su kai kuriais procedūriniais šios sistemos trūkumais priverčia ieškoti būdų sistemai reorganizuoti. Šis procesas jau prasidėjo 2013 m. sausį, reorganizavus visus 4 Vilniaus m. apylinkių teismus į vieną stambesnį teismą. Panašiai buvo reorganizuoti miesto ir rajono apylinkių teismai Kaune ir Šiauliuose. Straipsnis apžvelgia dabartinę teismų sistemą Lietuvoje, aptaria reformos priežastis ir pristato pačios reformos esmę – reorganizuoti teismus kaip juridinius asmenis, stambinant 49 apylinkių teismus į 12 centrų bei 5 regioninius administracinius teismus į 2 centrus administracinėms byloms nagrinėti. Iki šiol, viena iš didžiausių Lietuvos teismų sistemos problemų buvo skirtingas darbo krūvis teismuose, kuris palyginus tam tikrus valstybės regionus, skyrėsi vos ne dukart. Akivaizdu, jog turint omenyje bendrą tendenciją, jog teismų krūvis nuolat didėja, toks nevienodas darbo krūvio paskirstimas teismuose yra visiškai nepageidautinas, nes jis ne tik trukdo puoselėti teisėjų profesijos stabilumą, bet ir sukuria neigiamas procesines pasekmes teisminio proceso šalims. Reikėtų atkreipti dėmesį į faktą, jog Nacionalinei teismų administracijai rengiant šios reformos koncepciją buvo atsižvelgtą į kitas Europos valstybes. Pavyzdžiui, panaši reforma buvo įgyvendinta Estijoje, kur pasiteisino per labai trumpą laikotarpį. Atliktas tyrimas leido prieiti prie išvados, jog reforma yra būtina ir pateisinama.Tuo tarpu, vertinant reformos koncepciją, pažymėtina, jog nors dar kiek per anksti įvertinti ją iš esmės, jos bendras preliminarus vertinimas yra teigiamas, atsižvelgiant į reformos specifiką ir kitų Europos valstybių, ypač Estijos sukauptą patirtį vykdant tokio pobūdžio teismų reformas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Apygardų administraciniai teismai; Apylinkių teismai; Reforma; Reorganizacija; Teismas; Teismų sistema; Teismų sistemos reforma; Court; District courts, regional administrative courts; Judicial system; Reform; Reform of the judicial system; Reorganization.
ENThe judicial system plays an essential part in the separation of powers. Lithuanian legislation provides a flexible and democratic judicial system for the protection of constitutional rights and freedoms. Yet, the growing need for a more economical, operative and public available judicial system as well as some procedural flaws of the system, mainly concerning the unequal work load among courts and, consequently, judges, demanded its reorganization which has already begun with the merging of district courts in the cities of Vilnius, Kaunas and Šiauliai in January, 2013. The article describes the existing judicial system in Lithuania, discusses the prerequisites of the reform and presents the core of the reform itself – the reorganization of 49 district courts into 12 courts’ centers and 5 regional administrative courts into 2 centers for the hearing of administrative cases. Furthermore, the positive shifts in the judicial system, as presented in the concept of the reform are presented. Conclusions, reached on the grounds of the research suggest that the need of the reform was justified and the concept of the reform, though somewhat early to judge precisely, is mainly positive in the light of its specifics and the similar experience of other European states. [From the publication]