LTStraipsnio tikslas – atskleisti rašytinių meilės istorijų, kaip paauglių ir jaunimo kultūros reiškinio, ypatumus ir raidą Lietuvoje. Analizuojamos trys meilės istorijų atmainos: rankraštinės, internetinės rašytinės ir internetinės videoistorijos. Parodomas istorijų funkcionavimo erdvės santykis su autorių lytimi, išskiriamos vyraujančios naratyvinės schemos, aptariama pasakojimo strategijų ir rašto kultūros kaita, išryškinami būdingiausi stiliaus bruožai. Gilinantis į meilės istorijų vidinę struktūrą atskleidžiama, kaip aktualizuojamas iniciacijos archetipas ir kokį vaidmenį virsmo procese atlieka mirtis ir meilės kančios. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Meilės istorija; Mirtis; Rankraštiniai tekstai; Rašytiniai internetiniai tekstai; Rašytinis folkloras; Videoistorijos; Šiuolaikinis folkloras; Šiuolaikinis rašytinis folkloras; Contemporary folklore; Contemporary written folklore; Death; Internet-video stories; Internet-written texts; Love stories; Manuscript texts; Written folklore.
ENLove stories thriving among teenagers and youth came to Lithuania through translations from the Russian language in the second half of the 20th century. Even though love stories underwent changes because of new ways of spread, they have survived through to the present day. This article analyses three kinds of love stories: manuscript, internet-written and internet-video stories. Manuscript stories existed as an esoteric girls’ literature; internet-written stories became available for readers of both genders, however, it is females who dominate as authors; and video stories are created and commented by young people of both genders. In this article, the dominating narrative patterns are singled out, the strategy of narration and the changes in writing practices are discussed, and the most typical features of style are highlighted. The in depth analysis of love stories’ inner structure reveals the actualization of the archetype of initiation and the role of death and love torment in the process of transformation. [From the publication]