LTKnygoje pirmąkart aptariama savita Lietuvos vaidybinio kino istorija 1953–1990 m., jos genezė, institucijų plėtra, meninių srovių sklaida, filmų recepcija, režisierių asmenybės, remiantis archyvine Lietuvos ir Rusijos medžiaga. Pateikiant daugybę naujų faktų nesiūlomas tradicinis kino istorijos pasakojimas, suręstas iš datų, režisierių biografijų ir filmų premjerų chronologijos. Knyga taip pat nėra žinomų faktų sintezė, nes lietuviškoje kinotyroje jų gana nedaug, o kartais jie apdoroti ideologiškai. Nuodugniau gvildenamos konkrečios meninės ir institucinės istorinių periodų tendencijos, aptariami politiniai ir kultūriniai kontekstai, veikę lietuviškų filmų kūrimą. Knygoje atgyja filmai, priklausantys istorijai, tačiau su jais naujai atgyja ir pati istorija.Reikšminiai žodžiai: Sovietmetis; Kinas; Soviet era; Lithuania; Feature Film.
ENThis book represents a first attempt to survey the distinctive history of feature film in Lithuania in the years 1953–1990, examining the origins, the development of institutions, the spread of artistic movements and the broader context. It does so based on Lithuanian and Russian archive material, using interdisciplinary discourse and contemporary film-studies research methods. The book focuses on the analysis of artistic and institutional trends during specific periods, along with considering the political, social and cultural contexts which influenced the creation of Lithuanian films. The dominant factors in the history of film in Soviet Lithuania turn out to be not only the autonomy of film form, which gave rise to artistic and stylistic values, but also sub-period cultural models, the political conjuncture, historical events and the institutional structure of cinematography. What were a film author’s aspirations and how did censorship alter that vision? How did the film’s story develop, from the idea for a script through to the day of the premiere? How did censorship impact the film’s story? Why did that happen and why at that precise moment? What came out of that? Such are the questions that this book seeks to answer. The results of research on the development of Lithuanian feature film and related institutions during the Soviet era make it possible to distinguish stages of development and draw several core conclusions. [...]. [From the publication]