LTŠiame knygos skyriuje aptariama Lietuvos švietimo politika ir reformos 1988–2014 m. laikotarpiu. Sovietinio režimo metais Lietuva neturėjo galimybių formuoti savarankišką švietimo politiką. Lūžis įvyko M. Gorbačiovo paskelbtų reformų metais, kuomet ideologinių suvaržymų silpnėjimas ir visuomenės demokratizacija paskatino pirmuosius švietimo politikos peržiūros žingsnius. 1988 m. „Tautinės mokyklos koncepcija“ žymi šalies švietimo sistemos transformacijos pradžią. 1991 m. jau nepriklausomoje Lietuvoje buvo priimtas pirmasis švietimo įstatymas. Intensyvių to laikotarpio sociopolitinių ir ekonominių pokyčių kontekste švietimo reformų raida buvo skubri ir sunkiai prognozuojama, tačiau siekta panaikinti švietimo sistemos ideologiškumą, ją decentralizuoti. Ankstyvaisiais reformų metais egzistavo dvi švietimo politikos kryptys: „grįžimas prie šaknų“ ir „perėmimas iš Vakarų“, o 1992 m. žymėjo pradinio, spontaniškų transformacijų laikotarpio pabaigą bei perėjimą prie sistemiškos švietimo reformos, kuria siekta pakeisti mokymosi struktūrą ir programą. Antrasis, 1998 m. prasidėjęs reformų periodas buvo labiau pragmatinis ir grįstas ekonominiu mąstymu: siekta optimizuoti mokyklų tinklą, įvesti nacionalinius egzaminus, mokyklų finansavimo mechanizmus ir panašiai. Trečiąjį etapą žymėjo 2003–2012 m. švietimo politikos strategijos sukūrimas, nuo 2004 m. Lietuvos politiką veikia Europos Sąjungos švietimo politika (Lisabonos strategija, Bolonijos procesas). 2012 m. naujai išrinktas parlamentas bei sudaryta vyriausybė numatė tolimesnius Lietuvos švietimo sistemos modernizavimo žingsnius.Reikšminiai žodžiai: Lietuvos švietimo politika; Raida; Reformos; Švietimo politika Lietuvoje; Švietimo reformos; Development; Educational policy in Lithuania; Educational reform; Lithuanian education policy; Reforms.
ENThis chapter of the book discusses Lithuania's education policy and reforms in 1988-2014. During the Soviet regime, Lithuania did not have the opportunity to formulate an independent education policy. The turning point occurred during Gorbachev's reforms announced in the year in which the ideological constraints and fading of the democratization of society led to the first steps of the education policy review. The 1988 "Concept of the national school" marks the beginning of the transformation of the educational system of the country. In 1991 in already independent Lithuania, the first education law was introduced. The evolution of education reform was difficult to forecast in the context of intense sociopolitical and economic changes, however, it was attempted to eliminate the ideology of the education system, to decentralize it. In the early years of the reform, there were two educational policies: "return to the roots" and "taking over from the West", and 1992 marked the end of the initial, spontaneous transformation period and the transition to a systematic educational reform aimed at changing the learning structure and program. The second part of the reforms that started in 1998 was more pragmatic and based on economic thinking: the aim was to optimize the school network, introduce national examinations, school financing mechanisms, and so on. The third stage was marked by the 2003-2012 strategy of education policy creation. The Lithuanian politics have been influenced by the EU education politics since 2004 (the Lisbon strategy, the Bologna process). A newly elected parliament in 2012 and the government determined the future steps for modernizing the Lithuanian system of education.