LTStraipsnyje apžvelgiamos XX a. 7-8 dešimtmečio jaunimo etnokultūrinio sąjūdžio idėjos ir veikla. Kraštotyrininkų Ramuva, Žygeiviai, Alkas, Raskila - tai aktyvios organizacijos, į kurias tada telkėsi jaunimas Judėjimo tikslas buvo ugdyti tautinę savimonę, kurti taikaus pasipriešinimo būdus. Buvo nevengiama įvairių prisitaikymo formų, kurios tapo to meto visuomeninio gyvenimo norma. Nors komunistų represiniu organai žlugti šias pasipriešinimo formas, totalitarinė sistema išgyveno krizę - daugelis požymių aiškiai rodė, kad visuomenė serga. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Etninė kultūra; Jaunimo etnokultūrinis judėjimas; Nacionalinis identitetas; Neoromantizmas; Pasipriešinimas ir prisitaikymas; Represijos; Ethnic culture; Ethnocultural movement of youth; National identity; Neoromanticism; Neoromantism; Repression; Repressions; Resistance and adaptation; Youth ethnocultural movement.
ENIn this article the activities of Lithuanian youth in the sixties and seventies are discussed. During these decades the ethnographic and folklore movements attained an unprecedented degree of popularity. The primary goals of these movements were to revive the old traditional practices, the folk songs and national identity. The most popular philosophical currents originated from Vydūnas and M. Gimbutas. Vilnius University youth activities concentrated around the organizations of Ramuva and Žygeiviai. Experiencing continual repressions from the Soviet regime, youth organizations found different venues for their Activities. To attain their goals, adjustment and compromise were valid strategies. In comparison, modem youth, as some modem researches show, lack ideology and motivation to initiate organized cultural or political Activities. [From the publication]