LTStraipsnyje analizuojamos problemiškiausios neskelbiamų derybų, kaip pirkimo būdo, pasirinkimo sąlygos ir jų vykdymo ypatumai. Daugiausia dėmesio skiriama pagrindinėms neskelbiamų derybų sąlygoms aptarti, pristatant aktualią teismų praktiką. Aptariami šie neskelbiamų derybų pasirinkimo atvejai: kai pirkimo būdas pasirenkamas dėl ypatingos skubos ir nenumatytų įvykių, taip pat dėl to, kad nebuvo gauta tinkamų pasiūlymų. Be to, siekiama išnagrinėti ex ante skelbimo tikslą. Straipsnyje taip pat nagrinėjama neskelbiamų derybų samprata, aptariami atvejai, kai reikalingas Viešųjų pirkimų tarnybos sutikimas atlikti pirkimą neskelbiamų derybų būdu. Straipsnyje pagrindinis dėmesys sutelktas į praktikoje aktualių problemų, pasirenkant neskelbiamų derybų būdą, nagrinėjimą, siekiant išaiškinti atitinkamas teisės normas, reguliuojančias neskelbiamų derybų, kaip pirkimo būdo, pasirinkimą. Ketinama pateikti pasiūlymų, kaip sklandžiai ir tinkamai taikyti Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo normas, reguliuojančias neskelbiamų derybų, kaip pirkimo būdo, pasirinkimą ir jų vykdymą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Viešieji pirkimai; Derybos; Neskelbiamos derybos; Pranešimas dėl savanoriško ex ante skaidrumo; Procurement; Negotiations; Negotiated procedure without publication of a contract notice; Report on a voluntary transparency of ex-ante.
ENThe article analyzes the most problematic conditions of choosing negotiated procedure without publication of a contract notice and features of their execution. The focus is on the main conditions of negotiated procedure without publication of a contract notice, providing relevant court practice. It covers the following cases of choosing negotiated procedure without publication of a contract notice: when such manner of procurement is chosen due to emergency or unforeseen events; due to the fact that there were no suitable offers; also, to analyze the purpose of ex-ante publication, etc. The main focus of the article is on the analysis of relevant problems in practice in choosing negotiated procedure without publication of a contract notice, in order to understand certain legal norms that regulate the choice of negotiated procedure without publication of a contract notice, as a manner of procurement. The Law on Public Procurement contains very strict conditions for conducting negotiated procedure without publication of a contract notice. Due to specifity of conducting negotiated procedure without publication of a contract notice, it is important to assess the validity of choosing a procerement procedure in each individual case, and conduct the procedure very carefully by the following requirements of confidentiality, equality and transperancy, in order to prevent patronage cases of suppliers. While conducting a procurement in accordance with the Law on Public Procurement Article 56 part 1 paragraph 4, it is very important that the urgency would be actually real and reasonable, caused by unforeseen event, and would be not declared, for example, as a misconduct of contracting authority in planning a need of procurement or inaction.The article also analyzes the concept of "improper offer" and explains that the offer is considered to be inappropriate if it is irrelevant to the contract, because without substantive changes, it cannot meet the needs and requirements provided in procurement documents of the contracting authority. [From the publication]