LTTyrimo objektas yra labai įdomus anoniminio dailininko XVII a. pabaigoje nutapytas Petro Skargos, Vilniaus Akademijos rektoriaus, portretas, šiuo metu saugomas Lietuvos nacionalinio muziejaus fonduose. Tai yra vienas iš nedidelės grupės išlikusių XVI–XVIII a. portretų, vaizduojančių Petrą Skargą. Iš šio jėzuito portretų visumos minimasis paveikslas išsiskiria tiek savo dydžiu (yra vienintelis, vaizduojantis Skargą visu ūgiu), tiek ir pateikiamu Skargos įvaizdžiu – šiame vieninteliame portrete Skarga vaizduojamas kaip Akademijos rektorius. Straipsnio tekste atskleidžiamos jo sąsajos su Stanislovo Varševickio portretu, išlikusiu iki mūsų dienų, taip pat – su meniniu epochos kontekstu. Čia svarbiausi galimi įkvėpimo šaltiniai slypi išlikusiose XVII a. graviūrose, be kitų, – jėzuitų teologų ir poetų portretuose (ypač Lesijaus ir Belarmino). Aptarta taip pat ir to portreto įtaka vėlesniems amžiams bei jo poveikį patyrusiems (visų pirma Vilniaus) dailininkams: šio poveikio pėdsakų galime nesunkiai pastebėti XVIII a. ir vėliau. Pirmojo Akademijos rektoriaus atvaizdas, sukurtas remiantis ta koncepcija, matomas ir pirmajame istorijoje pašto ženkle, kuriame yra pavaizduotas Skarga. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Petras Skarga; Piotr Skarga.
ENThe study concerns an extremely interesting portrait of Piotr Skarga, the rector of Vilnius Academy, painted by an anonymous artist at the end of the 18th century which nowadays is part of the collection of the Lithuanian National Museum. It is an element of a small set of images dated back to the 17th and 18th centuries, preserved until today and presenting Piotr Skarga. Being one of several images of this Jesuit, this paining stands out because of its size (it is the only full-person portrait) as well as because of the view of Skarga who – only in this painting – was portrayed as the rector of the Academy. In the article, the author shows the connections between the image of Skarga and the image of Stanisław Warszewicki, preserved until today, as well as with the artistic context of the epoch, in which what is most important is the possible sources of inspiration in the 17th-century graphic arts (among others, with the ideas of Jesuit theologians and writers, in particular Lessius and Bellarmin). The author also discusses the influence of the portrait on the next centuries and artists (especially those originating from Vilnius) who were under its influence. The traces of this influence can be easily found in the 18th century as well as in the next century. The image of the first Rector of the Academy, modelled after this portrait, was placed on the first ever official post stamp with the image of Piotr Skarga. [From the publication]