Asmenų su negalia orumo konstravimas sąmoningumo ugdymosi strategijomis : disertacija

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Asmenų su negalia orumo konstravimas sąmoningumo ugdymosi strategijomis: disertacija
Publication Data:
Šiauliai : BMK leidykla, 2014.
Pages:
223 p
Notes:
Disert. rengta 2009-2014 m. Šiaulių universitete. Dr. disert. (social. m.) – Šiaulių universitetas, 2014. Bibliografija.
Other Editions:
Dr. disert. santrauka: Construction of dignity of people with disabilities by applying strategies of self-development of consciousness. 2014. 37 p
Summary / Abstract:

LTDisertacijos tikslas – atskleisti asmenų, turinčių negalią, orumo konstravimo problematiką ir per veiklos tyrimą dalyvaujant sukurti sąmoningumo ugdymosi strategijas, kurios suteikia galimybę siekti asmeninių ir (arba) socialinių transformacijų konstruojant orumą. Atskleista, kad asmenų, turinčių negalią, orumas – kompleksinis ne tik orumo komponentų įvairovės, bet ir skirtingų negalios patirčių bei interpretacijų prasme. Tyrimo dalyvių orumo patirtys grįstos jų gyvenamuoju pasauliu, kurio struktūrą sudaro neįgalaus kūno, gyvenamo su negalia laiko, išgyvenamų erdvių, išgyvenamų santykių su kitais žmonėmis, išgyvenamo santykio su pačiais savimi ir išgyvenamų santykių su Dievu patirtys varijuojančios nuo negatyviomis negalios interpretacijomis grįstos klaidinančios orumą dilemos iki pozityvios negalios sampratos. Klaidinanti orumo dilema, grįsta internalizuotomis negatyviomis negalios prasmėmis, fatalistinėmis, naiviomis negalios interpretacijomis, atskleidžia asmenų, turinčių negalią, orumo konstravimo problemiškumą ir šiuo aspektu pagrindžia sąmoningumo ugdymosi poreikius ir būtinybę. Todėl edukologijos mokslo teorijai ir praktikai svarbios per veiklos tyrimą dalyvaujant sukurtos ir empiriniu lygiu realizuotos sąmoningumo ugdymosi strategijos, kurios apibendrintai gali būti pavadintos dialogu (fatalistinis ir naivus dalijimasis orumo pažeminimo ir pripažinimo patirtimis grupinėje diskusijoje), kritine refleksija (kritinė orumo patirčių ir grupinių diskusijų refleksija) ir emancipacine transformuojamąja veikla (stiprybėmis grįstos veiklos siekiant bendrų tikslų).Reikšminiai žodžiai: Orumas; Negalia; Emancipacinis transformuojantysis ugdymasis; Sąmoningumas; Dignity; Disability; Emancipatory transformative learning; Consciousness.

ENThe aim of the dissertation is to reveal the problems of the construction of dignity of people with disabilities as well as by implementing participatory action research to create strategies of self-development of consciousness enabling to strive for personal and/or social transformations in the aspect of the construction of dignity. Experiences of dignity of people with disabilities are based on their life-world, the structure of which consists of experiences of a disabled body, time lived with disability, lived spaces, lived relationships with other people and lived relation with oneself and God. Dignity of people with disabilities is complex not only in the sense of diversity of components of dignity but also by different disability experiences and interpretations. Experiences of dignity of people who participated in the research vary from perspectives of the disorienting dilemma of dignity based on negative interpretations of disability to positive perception of disability. The disorienting dignity dilemma lived by research participants based on internalised negative meanings of disability, fatalistic and naïve interpretations of disability reveals problems of the construction of dignity of people with disabilities and in this aspect reasons the need and necessity for self-development of consciousness. Therefore, on the ground of participatory action research important and significant to the theory and practice of educational sciences, strategies for self-development of consciousness were created and implemented on the empirical level; in general, they can be referred to as a dialogue (fatalistic and naive sharing of experiences of humiliation of dignity and recognition in group discussion), a critical reflection (critical reflection of dignity experiences and group discussions) and emancipatory transformative praxis (strengths-based activities striving for common aims).

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/56792
Updated:
2022-01-08 11:43:51
Metrics:
Views: 50    Downloads: 15
Export: