LTStraipsnyje siekiama išnagrinėti ir įvertinti šiuolaikinę Lietuvos kino industriją, taikant „tautinio filmo“ sampratą. Iš visų galimų apibrėžimų pasirenkamas „protekcionisto“ apibrėžimas, teigiantis (pagal Ian Jarvie), jog naujų technologijų išmanymas yra gyvybiškai svarbus visuomenėms, siekiančioms plėtros ir modernumo. Pavyzdžiui, naujos žiniasklaidos technologijos suteikia galimybę atskleisti poleminį ir kritišką socialinės realybės vaizdą kinematografijos pagalba bei bendrauti su platesne tautine auditorija. Remiantis trimis pavyzdžiais – lietuvių menininkų filmu, Šarūno Barto „Eurazijos aborigenu“ ir populiaraus mito apie garsų Lietuvos „svieto lygintoją“ interpretacija „Tadas Blinda. Pradžia“ – atkreipiamas dėmesys į problemas, su kuriomis, kritiškai save reflektuodama, susiduria posovietinė Lietuvos visuomenė. Pagrindinė problema – naujos žiniasklaidos kalbos ir technologinių įgūdžių stoka lemia tikrovės imitavimą, kai tampa sudėtinga diskutuoti daugeliu socialinių klausimų populiariu lygmeniu, o filmai lieka nuošalėje nuo visuomenės problemų. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Autorinis kinas; Kino industrija; Masinė tapatybė; Mimetinės tikrovės; Nacionalinis kinas; Tapatybė; Š.Bartas; Šiuolaikinis Lietuvos kinas; Art house film; Contemporary Lithuanian film; Film industry; Identity; Mimic realities; Naional cinema; Popular identity; Š.Bartas.
ENThis article aims to analyze and evaluate the contemporary Lithuanian film industry, employing the concept of "national cinema". From the possible definitions of this concept, the author chooses the "protectionist", claiming (as per Ian Jarvie) that mastery of new technology is vital for societies if they are to develop and modernize. For example, new media technologies offer the possibility of constructing a polemical and critical picture of social reality through cinematic devices and communicating with a wider national audience. Referring to three examples - the Lithuanian art house film, Šarūnas Bartas's production "Eastern Drift", and a popular reinterpretation of the myth about a noble Lithuanian bandit, "Tadas Blinda. The Legend Is Born" - the author points to problems post-Soviet Lithuanian society faces in dealing with its own critical reflection. The major problem, the lack of skills in the new media languages and technologies, results in "mimic realities" that make it difficult to negotiate major social issues on a popular level and places film outside public matters. [From the publication]