LTDėl nuolat besikeičiančios aplinkos ir daugėjančių kompleksinių viešosios politikos problemų, šalių vyriausybės neturi pakankamai priemonių, kurios padėtų spręsti sudėtingas viešosios politikos problemas, reikalaujančias nestandartinių sprendimų. Todėl vyriausybės susiduria su poreikiu ugdyti specialius gebėjimus ir rasti naujų būdų pertvarkyti valdymo sistemą taip, kad ji veiksmingai ir greitai reaguotų į sparčiai besikeičiančią aplinką. Straipsnio tikslas – išskirti prielaidas ir numatyti konkrečius instrumentus, kurie reikalingi sudėtingoms viešosios politikos problemoms spręsti. Straipsnyje pristatoma Lietuvos Respublikos Vyriausybės patirtis įgyvendinant veiklos valdymo reformas ir akcentuojant strateginį valdymą bei bendradarbiavimą sudėtingoms, daugialypėms problemoms spręsti. Analizuojama konkreti priemonė – metinė LR Vyriausybės prioritetų sistema. Tyrimas remiasi dviem apklausomis, kurias LR Vyriausybės kanceliarija vykdė 2012 ir 2014 metais LR Vyriausybės prioritetų sistemos kokybei ir tinkamumui įvertinti. Tyrimo rezultatai parodė, kad Vyriausybės prioritetų sistema gali būti traktuojama kaip svarbus ir tinkamas instrumentas, sukuriantis platformą bendradarbiavimui ir strateginei lyderystei. Šis instrumentas padeda LR Vyriausybei spręsti sudėtingas problemas. [...].Tačiau identifikuota ir keletas sistemos trūkumų, pavyzdžiui, nepakankamas dėmesys tarpvyriausybiniam bendradarbiavimui ir bendriems Vyriausybės prioritetams, pasitikėjimo trūkumas ir nepakankama politinė lyderystė. Siūloma daugiau dėmesio skirti atitinkamoms valdymo ir lyderystės kompetencijoms ugdyti. Šios kompetencijos skatintų Vyriausybės organizacinės kultūros kaitą ir sudarytų sąlygas naujajai viešajai vadybai įgyvendinti. [autoriaus santrauka]Reikšminiai žodžiai: Viešoji politika; Vyriausybės prioritetai; Viešasis valdymas; Kompleksinės problemos; Strateginis planavimas; Public policy; Government priorities; Public managment; Wicked problems; Strategic planning.
ENDue to the complex environment and a growing number of wicked policy problems, governments around the globe are poorly equipped to handle the demands of ambiguity, complexity and uncertainty to solve these non-routine tasks and issues. Therefore the challenging task the Governments are currently facing is the need to develop specific capacities and find tools to transform systems of governance in such a way that they would be able to effectively react and adequately respond to the demands of a complex and quickly changing environment. This article aims at discussing important preconditions which are necessary to solve wicked problems, as well as defining specific instruments to deal with those challenges. The study presents the experience of the Lithuanian Government in implementing government-wide performance management reforms, emphasizing strategic leadership and collaboration while dealing with complex or wicked problems. It focuses on a specific instrument – the annual Government Priority System. The article is based on the results of two consecutive surveys conducted by the Office of the Government of Lithuania in 2012 and 2014 to assess the quality and relevance of the Government Priority System. The research findings have revealed that the Government Priority System can be considered as an important and relevant instrument for the Lithuanian Government to deal with wicked problems by establishing a platform to enable collaboration and strategic leadership. At the same time, several important shortcomings of the system have been identified, such us the lack of understanding of the importance of cross-governmental collaboration and joint priorities, lack of trust as well as insufficient political leadership.It is suggested that the next important step to be made by the Lithuanian Government is to develop relevant management and leadership competencies that will foster cultural change within the Government and will lead towards the New Public Governance. [From the publication]