LTDaugelis mokslininkų sutinka, kad emocinis intelektas yra labai svarbus įvairiausioms žmogaus gyvenimo sritims, todėl jis yra plačiai tyrinėjamas: nustatyti EI ryšiai su žmogaus gyvenimo kokybe, pasiekimais profesinėje veikloje, visuomeniškumu, populiarumu bendraamžių tarp ir pan. Tačiau iki šiol dar lieka daug neatsakytų klausimų: koks yra šio konstrukto tikslus turinys; ar tai yra genetiškai sąlygotas, ar ugdymui pasiduodantis asmenybės bruožas; kokiais principais reikėtų konstruoti EI matavimo metodikas ir t.t. Todėl straipsnio autorės, bandydamos prisidėti prie minėtų problemų sprendimo, pristato mokslo straipsnį, kurio tikslas – pateikti originalios EI matavimo metodikos ilgąją versiją EI-DARL-V2, atskleidžiant testo konstravimo procesą. Uždaviniai: pristatyti testo konstravimo logiką ir jo struktūrines dalis; pateikti testo psichometrines charakteristikas. Tiriamieji – šalies jaunimas nuo 17 iki 27 metų amžiaus, M=19,7, SD=3,29. Į imtį jie atrinkti kvotinės atrankos būdu. Iš viso apklausta 1430 tiriamųjų, iš jų 1400 jaunuolių gyvenančių įvairiuose Lietuvos regionuose, besimokančių, dirbančių, bedarbių, dalyvaujančių įvairiose visuomeninėse ir politinėse organizacijose ir net atliekančių bausmę įkalinimo įstaigose. Tyrimo geografija apima dešimtį Lietuvos miestų ir miestelių. Konstruojant tyrimo instrumentą buvo grafiškai patrauklia forma parengtas išsamus trijų dalių klausimynas. Pirmoji dalis – tai biografiniai klausimai, kurie leidžia išsiaiškinti įvairias tiriamųjų socialines demografines charakteristikas; antroji dalis – tai pagrindinis EI vertinimui skirtas klausimynas, jo pagalba siekiama atskleisti EI struktūrą.[...].Išanalizavus situacijų sprendimo skalės aprašomosios statistikos duomenis paaiškėjo, kad bene visais atvejais tiriamieji geriau žino kaip situaciją reikėtų spręsti teoriniame lygmenyje, tačiau patys asmeniškai ją spręstų nors ir nežymiai, bet prasčiau. Visuminės skalės (abiejų situacijos sprendimo dalių) Cronbach α=0,71, o tai tenkina testo psichometrinės kokybės normas. Pritaikius regresinės analizės modelį nustatyti ryšiai tarp EI-DARLV1 ir EI-DARL-V2 testų kai kurių skalių: emocijų identifikavimo veiduose skalė yra susijusi su „kitų emocijų suvokimo“ skale; emocinių socialinių ir tarpasmeninių situacijų sprendimo skalės yra susijusios ir su „kitų emocijų suvokimo“, ir su „kitų emocijų valdymo“ skalėmis, gauti aibinės koreliacijos koeficientai r nuo 0,20 iki 0,22, o jų patikimumai p≤0,001. Ryšiai su savęs pažinimu, valdymu bei gebėjimu manipuliuoti kitais nebuvo nustatyti. Panašius duomenis gauna ir kiti EI tyrėjai. Apsisprendimas empiriškai tyrinėti EI kaip gebėjimą ir tuo pačiu kaip asmenybės bruožą šiame tyrime pasiteisino. [autoriaus santrauka]Reikšminiai žodžiai: Emocinis intelektas; Su emocijomis susijusių situacijų sprendimas; Emocinių išraiškų atpažinimas; Emotional intelligence; Solving the situations related with emotions; Identification of facial expressions.
ENAn original methodology for assessing emotional intelligence (EI) has been created, which consists of two versions – the short version EI-DARL-V1 and the long version EI-DARL-V2. The short version of the test EI-DARL-V1 was constructed on the basis of evaluating the degree of agreeing with the statement or rejecting it, and covers such EI dimensions as Emotion Perception, the control of your emotions, the understanding of other’s emotions, the control of other’s emotions and manipulations, i.e. the ability to control the behaviour of people around by taking advantage of their emotions. The long version of the text, presented in this article, was constructed in order to grasp deeper the cognitive aspect of EI. EI-DARL-V2 test version, in addition to the questionnaire used in the test EI-DARL-V1 is supplemented by two more – the scale of identification of nonverbal facial expressions and the scale of solutions to emotional social and interpersonal situations. The test part of identification of facial emotions consists of 20 nonverbal stimuli i.e. pictures. The mean of the overall test solution M=0,65, SD=0,12. The internal consistency index of the identification of facial expressions – Cronbach α=0,54. The test solutions to emotional-social and interpersonal situations consists of 10 situations, where each of them has two decision tasks and it is asked to select one of the options in the test responses for each of them. Internal consistency index for this test Cronbach α=0,71. [From the publication]