LTStraipsnyje analizuojamos sąlygos, į kurias turi atsižvelgti vidurinė mokykla, rengdama studijoms, ir aukštoji mokykla, siekdama greitos studentų adaptacijos ir jų sėkmingo mokymosi naujomis sąlygomis. Tyrimo objektas – kai kurie mokymo organizavimo skirtingo lygmens mokyklose klausimai ir santykių tarp ugdytinių bei ugdytojų jose pobūdis, šių dalykų perimamumo galimybės. Taikyti šie tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, klausimynas, pokalbis. Atskleista, kad aukštojoje mokykloje studijų pradžioje svarbu per daug nenutolti nuo vidurinės mokyklos mokymo organizavimo. Todėl būtinai reikia specialiai rūpintis pirmakursiais – įvairiais požiūriais reikia siekti mokymosi aukštojoje mokykloje perimamumo, perimti ir plėtoti geriausius vidurinės mokyklos mokymo organizavimo, santykių tarp ugdytinių ir ugdytojų bruožus. Nustatyta, kad aukštųjų mokyklų dėstytojams reikia žinoti aukštesniųjų klasių mokytojų pastangas tobulinti mokymą, tomis pastangomis remtis ir jas pratęsti. Vidurinės mokyklos XI-XII klasėse būtina rengti studijoms – supažindinti su studijų specifika, artinti mokymo organizavimą prie aukštosios mokyklos veiklos specifikos. Studentai net labai kritiškai vertina ir vidurinę, ir aukštąją mokyklą – jų veikloje įžvelgia nemažai trūkumų. Partneriško bendravimo, konstruktyvios sąveikos problema aktuali abiejų tipų mokykloms. Studentų savivaldos plėtotė – ypač pribrendęs uždavinys.Reikšminiai žodžiai: Aukštasis mokslas; Mokymasis; Perimamumas; Prieinamumas; Studentas, dėstytojas; Studijos; Accessability; Continuity; Higher education; Learning; Student; Studies; Study; Teacher, continuity.
ENThe article analyses conditions that must be taken into account by high school while preparing pupils for studies and the conditions that might be considered by higher education institutions aiming for rapid adaptation of students and learning success under new conditions. The research object consists of some issues characteristic to the organisation of studies in different level schools, the nature of relationships between students and teachers in them, and the possibilities to take these things over. The following research methods have been used: scientific literature analysis, questionnaire, and interview. It has been discovered that at an early stage in higher education it is important to keep the style of the organization of studies in higher education. Therefore, the first year students should be given a special care - it should be aimed to keep the continuity of the learning style characteristic to high schools, take over and develop the best organisational principles of them and the relationship between students and teachers. It has been found that high school teachers should be aware of the efforts of higher class teachers' to improve the education and continue them. In high schools, Year 11 and 12 pupils must be prepared for studies – they should be made familiar with the details of the studies, the teaching should be brought closer to the work organization to a higher education institution. The students themselves are very critical for both upper secondary and higher education - they see a number of weaknesses in their work. The problem of partnership-based communication and constructive interaction is characteristic to both types of schools. The development of student self-government is a task of particular relevance.