LTPastarąjį dešimtmetį Lietuvoje buvo galima aptikti įmonių ar pavienių asmenų, kurie skelbiasi teikiantys privačių detektyvų paslaugas, tačiau LR Seimas tik dabar pradėjo svarstyti, ar tikslinga ir būtina reguliuoti privačių detektyvų veiklą atskiru teisės aktu. Vienas iš svarbiausių atskiro privačios detektyvinės veiklos reguliavimo teisės akto tikslų – siekis apsaugoti asmenų privataus gyvenimo neliečiamumą (taip pat ir kitas žmogaus teises). Straipsnyje analizuojamos nacionalinių ir tarptautinių teisės aktų, susijusių su asmens privačiu gyvenimu, nuostatos, vertinamos privataus detektyvo galimybės teikti privačių detektyvų paslaugas nepažeidžiant galiojančių teisės aktų nuostatų. Straipsnyje daroma išvada, kad privatus detektyvas nėra licencijuota (viešoji) institucija, tad nėra galimybės kiekvienu atveju įvertinti, ar asmens, besinaudojančio privačių detektyvų paslaugomis, interesai yra svarbesni už kitų asmenų interesus, todėl tai pažeidžia jų teises į asmeninį gyvenimą. Asmens teisę į privatumą gali apriboti tik konkretus asmuo, suteikdamas leidimą viešinti asmeninio gyvenimo detales. Tai yra vienintelė galimybė privačiam detektyvui rinkti informaciją, susijusią su piliečių asmeniniu gyvenimu. Šiuo metu Lietuvoje galiojantys teisės aktai nenumato galimybių privatiems subjektams rinkti asmens duomenis be jo sutikimo. Ši teisė suteikiama tik valstybinėms institucijoms ir tik teismo leidimu. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Asmeniniai duomenys; Privatus detektyvas; Privačių detektyvų paslaugos; Teisė į privatumą; Teisė į privatų gyvenimą; Personal data; Private detective; Private detective services; Right to privacy.
ENPrivate detectives have been providing their services in Lithuania for about a decade; however, only now has the Seimas of the Republic of Lithuania started to discuss whether it is expedient and necessary to regulate the activities of private detectives by means of a separate law. One of the goals of a separate legal regulation of private detective activities is the protection of human rights, particularly the right to privacy. This article examines the provisions of national and international legislative acts related to the private life of a person, and assesses the opportunities of a private detective to provide private detective services without prejudice to the provisions of applicable legislative acts. The article concludes that a private detective is not an authorized (public) authority and there is no possibility to assess in each case whether the interests of a person using the services of private detectives are more important than those of other persons, which would allow for violating their rights to private life. The limits of an individual’s right to privacy can only be narrowed by a particular person, giving consent to making public the details of his/her private life. It is the only opportunity for a private detective to gather information related to the private life of a citizen. Currently applicable legislative acts in Lithuania do not provide for opportunities for private subjects to collect personal data without that person’s consent. This right is granted only to public authorities and with the court’s permission. [From the publication]