LTSusiduriant su vaiko elgesio ar mokymosi sunkumais, svarbiausiu pedagogo gebėjimu tampa vaiko vystymosi poreikių atpažinimas ir įvertinimas bei žinojimas, kaip tuos poreikius patenkinti. Tyrimo tikslas – išsiaiškinti, kaip skirtingų socialinių grupių vaikų (socialiai bei pedagogiškai apleistų ir kontrolinės grupės vaikų) socialinį elgesį sąlygoja šeimos struktūra (turintys abu tėvus, tėvai išsiskyrę, daugiavaikės šeimos), šeimos sociokultūrinė aplinka ir ekonominės gyvenimo sąlygos. Tyrimo pabaigoje suformuluotos dalinės išvados, patvirtinančios, kad pedagogiškai apleisti vaikai dažniausiai auga išsiskyrusiose šeimose, asocialiose arba daugiavaikėse šeimose. Jie yra palikti saviugdai, nesusidoroja su modifikuotomis mokymo programomis, renkasi neinformatyvias, žemo intelektualinio lygio laisvalaikio formas (vaikščiojimas su draugais po miestą, televizijos laidų žiūrėjimas ir pan.). Jų žemą statusą bendraamžių grupėje lemia menka dvasinė patirtis, neadekvatus savęs vertinimas ir aktyvaus pažinimo stoka. Siekdamas sėkmingesnės vaikų socialinės adaptacijos, vaikų psichologas susiduria su būtinybe parengti specialią vaikų individualaus elgesio korekcijos metodiką ir derinti praktinio koregavimo metodus su vaikų tėvais. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Pedagogiškai apleisti vaikai; Pedagogiškai apleisti vaikai, asmenybės socializacija,; Socialinis elgesys; Socialinis elgesys, socialinė edukacija; Socialinė edukacija; Socializacija; Pedagogically neglected children; Pedagogically neglected children, socialization of a personality, social behaviour, social education; Social behavior; Social education; Socialization.
ENWhile meeting with difficulties of a child's behaviour or learning the most important is a pedagogue's ability to recognize and evaluate his development needs and to know how to satisfy them. The aim of our investigation is to find out how social behaviour (learning progress, forms of free time activities status in the group of coevals, etc) of children belonging to different groups (socially and pedagogically neglected and control group children) is conditioned by family structure (having both parents divorced parents, large family), its sociocultural surroundings and economical living conditions of a family. The investigation states partial conclusions, which corroborate, the attitude that pedagogically neglected children more often are from divorced families, asocial or large families. They are abandoned for self-education, cannot cope with the modified (or adapted) teaching program, choose uninformative, intellectually low free time activities (walking with friends around town, watching TV programs, etc.). Their low status in the group of coevals is determined by poor moral experience, inadequate self-evaluation and lack of active cognition. Trying to achieve more successful social adaptation of children pedagogues psychologists face the necessity to prepare special method of correction of children's individual behaviour and coordinate methods of practical adjustment with children's parents. [From the publication]