LTXVI a. pab.–XVII a. pirmoje pusėje LDK teritorijoje funduoti 7 moterų benediktinių vienuolynai Nesvyžiuje, Vilniuje, Kaune, Minske, Kražiuose, Oršoje ir Smolenske (Slanime). Visi jie vadovavosi šv. Benedikto regula. Straipsnyje analizuojami LDK teritorijoje funkcionavę šv. Benedikto regulos vertimai į lenkų kalbą ir regulos paaiškinimai, padėję ją pritaikyti vietos ir laikotarpio realijoms. Tiriama 1605 m. Kulmo benediktinių vienuolyne (Lenkijoje) Magdalenos Mortenskos parengta „Reformuotoji regula“, Vilniaus vyskupo Eustachijaus Valavičiaus 1629 m. parengtas regulos variantas (išspausdintas 1884 m. Lvove), Senųjų Trakų benediktinų abato Stanislovo Ščygielskio sukurtas regulos variantas (1677 m., Vilnius) bei Vilniaus vyskupo Konstantino Kazimiero Bžostovskio parengtas moterų vienuolijoms skirtas teisės aktų rinkinys (1710 m., Vilnius). Tyrimas parodė, kad didžiausią įtaką LDK benediktiniškojo dvasingumo sklaidai turėjo Vilniaus vyskupo E. Valavičiaus veikla. Kai kurie XVII a. E. Valavičiaus aprašyti LDK benediktinių papročiai gyvi ir šiandien Kauno seserų benediktinių vienuolyne. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Katalikų Bažnyčia; LDK benediktinių vienuolynai; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Regula; Valavičius; Vienuolijos; Šv. Benediktas; Šv. Benedikto regula; Ščygielskis; Catholic Church; GDL Benedictine convents (female); Lithuania; Monkhood; Rule of St Benedict; St. Benedict; Szczygielski; The Grand Duchy of Lithuania; Valavičius.
ENAt the end of the 16th and through the 1st half of the 17th c., seven Benedictine convents were founded in the territory of the Grand Duchy of Lithuania in Niasviaž, Vilnius, Kaunas, Minsk, Kražiai, Orša and Smolensk (Slonim) all of them functioned according to the Rule of St. Benedict. The article analyzes the Polish translations and explanations of the Rule that helped to adapt it to the contemporary realities: "Reformed Rule", composed by Magdalena Mortęska in 1605 in Kulm, Poland; the translation of the Rule, composed by Vilnius bishop Eustachijus Valavičius in 1629; the another one, composed by the Old Trakai Benedictine abate Stanislovas Ščygielskis, published 1677 in Vilnus; and the set of legal acts dedicated to convents created by Vilnius bishop Konstantinas Kazimieras Bžostovskis, published 1710 in Vilnius. The investigation has shown that the greatest impact on the Benedictine spirituality was made by Vilnius bishop E. Valavičius. Some of the Lithuanian Benedictines’ customs, described by E. Valavičius, have survived until today and can be traced to the Kaunas Benedictine convent. [From the publication]