LTStraipsnyje analizuojama darbo stovyklos Lietuvoje pertvarka. Jos tikslas – organizuoti demokratijos pamokas jauniems Europos piliečiams, įtraukiant juos į nedemokratinį istorinį laikotarpį, trumpam atkuriamą aktorių pastangomis, rekvizitais, istoriniais tinklalapiais, pasakojimais, scenarijais ir kt. priemonėmis. Straipsnyje nagrinėjami interaktyvūs elementai, hibridinis realaus pobūdžio ir estetinės patirties, kurių atkūrimas mus sukuria ir pažadina. Aptariama diskusija, ar Deportacijos diena neprieštarauja dabartiniu metu Europoje vyraujantiems naratyvams ir koks yra atminties vaidmuo, prognozuojant galimą praeities strateginę panaudą ateityje. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Deportacija; Edukacija; Gyvoji istorija; Gyvosios istorijos pamokos; Paveldas; Praeitis; Deportation; Education; Heritage; Lithuania; Live history; Live history lesson; The Past.
ENThe paper presents an analysis of a labour camp re-enactment in Lithuania explicitly created in order to teach young European citizens a lesson of democracy by inviting them into a non-democratic historical period momentarily re-created by the help of actors, props, historical sites, a narrative, a scenario etc. The paper investigates the interactive elements, the hybrid staged-real character and aesthetic experiences that the re-enactment make us of and evoke. The paper presents a discussion of whether Deportation Day challenges dominant narratives in Europe today and what role memory plays here in order to seek out the possible future of the strategic use of the past. [From the publication]