Darbuotojų psichologinis įgalinimas ir jo dimensijos: teorija ir praktika

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Darbuotojų psichologinis įgalinimas ir jo dimensijos: teorija ir praktika
Alternative Title:
Employees’ psychological empowerment and its dimensions: theory and practice
In the Journal:
Organizacijų vadyba: sisteminiai tyrimai [Management of Organizations: Systematic Research]. 2015, Nr. 74, p. 67-83
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pristatomas empirinis tyrimas, nagrinėjantis psichologinio įgalinimo individualias, su vadovavimu susijusias ir organizacines prielaidas. Aptariami tyrimo ribotumai, tolesnių tyrimų kryptys bei praktinės rezultatų pritaikymo galimybės. Tyrimo tikslas – išnagrinėti darbuotojų psichologinio įgalinimo ir jo dimensijų individualias, su vadovavimu susijusias ir organizacines prielaidas. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, anketinė apklausa, statistinė tyrimo duomenų analizė ir interpretacija. Tyrime dalyvavo 134 darbuotojai iš įvairių Lietuvos organizacijų. Psichologiniam darbuotojų įgalinimui įvertinti buvo pasirinktas Lietuviškas psichologinio įgalinimo klausimynas. Darbuotojų psichologinio įgalinimo individualių, vadovavimo ir organizacinių prielaidų tyrimas atskleidė, kad psichologinis įgalinimas ir atskiros jo dimensijos yra susijusios su darbuotojo individualiais pasiekimų ir dominavimo poreikiais, transformaciniu vadovavimo stiliumi bei organizacijos teikiamomis struktūrinio įgalinimo galimybėmis: Labiau psichologiškai įgalinti jaučiasi tie darbuotojai, kurie pasižymi stipriau išreikštu pasiekimų poreikiu, t. y. orientuoti į darbą ir jo rezultatus, o organizacija jiems teikia galimybę tobulėti ir darbui atlikti reikalingų išteklių. Darbuotojai jaučiasi turį daugiau autonomijos sprendimams priimti, tikslams ir jų siekimo būdams nusistatyti, daryti įtaką žmonėms organizacijoje, kuomet pasižymi stipriau išreikštais dominavimo ir pasiekimų poreikiais.Reikšminiai žodžiai: Psichologiniai poreikiai; Psichologinis įgalinimas; Struktūrinis įgalinimas; Transformacinis vadovavimo stilius; Psychological empowerment; Psychological needs; Structural empowerment; Transformational leadership.

ENThe article presents an empirical research on the individual, management-related and organisational premises of psychological empowerment. It discusses the limitations of the research and potential areas for further analysis, as well as the practical applications of the results. The purpose of the research is to analyse the individual, management-related and organisational premises of psychological employee empowerment and its dimensions. The methods of the research include the analysis of scientific literature, questionnaire survey, statistical data analysis and interpretation. 134 employees from various organisations in Lithuania participated in the research. Psychological employee empowerment was evaluated with the use of the Lithuanian questionnaire of psychological empowerment. The analysis revealed that the psychological empowerment and its separate dimensions are related to the employee's individual needs of achievement and dominance, transformative style of management, and the structural empowerment opportunities provided by the organisation: employees who exhibit a stronger need of achievement (are work and result oriented) feel more psychologically empowered, and the organisation provides them with material needed for the job, as well as opportunities for improvement. Employees with the need of dominance and achievement consider themselves as having more autonomy to make decisions, set personal goals and decide on the measures of reaching them.

DOI:
10.7220/MOSR.2335.8750.2015.74.5
ISSN:
1392-1142; 2335-8750
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/55121
Updated:
2019-01-22 20:14:59
Metrics:
Views: 87    Downloads: 16
Export: