Kristijono Donelaičio "Metų" recepcija lietuvių akademinėje muzikoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kristijono Donelaičio "Metų" recepcija lietuvių akademinėje muzikoje
Alternative Title:
Reception ofthe poem 'Metai' by Kristijonas Donelaitis in Lithuanian academic music
In the Book:
Vėliau paskelbta knygoje: Etninės ir šiuolaikinės kultūros ženklai akademinėje muzikoje / Virginija Apanavičienė. Vilnius: Lietuvos edukologijos universiteto leidykla, 2015
In the Journal:
Acta humanitarica universitatis Saulensis [Acta humanit. univ. Saulensis (Online)]. 2014, t. 20, p. 63-73
Summary / Abstract:

LTNagrinėjant K. Donelaičio poemos „Metai“ recepciją lietuvių akademinėje muzikoje, prieinama prie išvados, kad akademinės muzikos kūriniai, skirti įžymiam poetui, ypač paįvairina lietuvių akademinę muziką formomis ir žanrais, prisideda prie Mažosios Lietuvos regiono kultūrinio palikimo suvokimo. Kompozitoriai K. Donelaičio „Metus“ „perskaito" įvairiai: vieniems jų tampa svarbi pati poeto asmenybė, jo gyvenamasis laikotarpis, būrų ir ponų santykiai, kurie perteikiami, pvz., A. Bražinsko operoje „Kristijonas“, kiti kompozitoriai išryškina „Metų“ tekstą ir įvelka jį į šiuolaikinės muzikos rūbą, o atlikimą paįvairina orkestre panaudotų etninių lietuvių muzikos instrumentų (lumzdelio, birbynės, kanklių), senovinių šienapjūtės ir rugiapjūtės įrankių (dalgių) ir kitų buities įrankių skleidžiamais garsais (B. Kutavičiaus oratorija „Metai“). Poemos „Metai“ įvaizdžiai kartais tampa praeities ir dabarties paraleliųjungtimi, pasirinkus netikėtą akademinei muzikai repo žanrą (V. Bartulio „Pamokslas lietuvninkams“). Remdamiesi šiuolaikinių poetų tekstais, kompozitoriai tarsi palygina laikotarpius, atrasdami bendrų sąsajų (A. Bialobžeskio „Saulės sezonas“, ž. G. Norvilo; R. Mačiliūnaitės „Ruduo. Kalendoriaus lapeliai“, Ž. I. Valantinaitės). Skirtingus praeities ir dabarties laikus sujungia K. Daugėla, siuitoje pučiamųjų orkestrui „Metai“ panaudojęs daugelį Mažosios Lietuvos regiono etninių dainų intonacijų ir fragmentų. Kompozitoriai atranda impulsų „Metų“ eilėdaroje savitiems ritmams kurti ir netgi mėgėjų teatrų artistai spektakliuose melodizuoja skaitomus tekstus ir paryškinajuos ritmą išgaunančia įranga.Muzika, sukurta K. Donelaičio jubiliejui, skamba įvairiose erdvėse: kartu su kitų menų - skulptūros, tapybos, grafikos darbų - ekspozicijomis koncertuose „Metai atveria vartus“ (VDA „Titaniko“ galerijoje, Juodkrantės parodų salėje), chorinės muzikos koncerte „Taip, Donelaiti! Keturi pamokslai“ Valdovų rūmuose bei Lietuvos kariuomenės orkestro atliekama - Valdovų rūmų kiemelyje, Lietuvos dainų šventės koncerte „Vario audra“ Kalnų parke bei jos teatrų festivalyje „Dyvų dyvai“, Gargždų Šv. Arkangelo Mykolo, Vilniaus Šv. Kotrynos bažnyčiose. Minint poeto 300-ąsias gimimo metines, Paryžiuje, UNESCO rūmuose buvo atlikta B. Kutavičiaus oratorija „Metai“ (Šv. Kristoforo kamerinis orkestras, dirigentas D. Katkus; choras „Jauna muzika“, vadovas V. Augustinas; aktorė B. Mar). Tokia muzikos ir kitų menų sklaida įrodo, kad K. Donelaičio kūryba artima visų kartų ir kultūrinių tradicijų žmonėms. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: "Metai"; Akademinė muzika; Kristijonas Donelaitis; Lietuvių muzika; Muzika; Recepcija; „Metai"; "Metai"; Academic music; Art music; Kristijonas Donelaitis; Lithuanian music; Music; Reception.

ENThe analysis of the reception of Kristijonas Donelaitis's poem 'Metai' in Lithuanian academic music reveals that the opuses, dedicated to Kristijonas Donelaitis, enrich Lithuanian academic music with a wide variety of genres and forms. The composers 'read' the poem of Donelaitis differently and, as a result, render different elements of the poem 'Metai'. Some of the composers, for instance, Bražinskas in his opera 'Kristijonas', accentuate the importance of the period and the relations between the peasants and the lords portrayed in the poem. Others emphasize the text of the poem in their compositions of modern music by enriching it with the sounds of the instruments (scythes) of haymaking and harvest (The oratorio 'Metai' by B. Kutavičius). Composers search and reveal the parallels between the 18th century, depicted in the poem of Donelaitis, and the 21st century in different ways. For example, unusual genres, such as rap (V. Bartulis, 'Pamokslas lietuviams'), as well as modern Lithuanian poetry (M. Bialobžeskis, 'Saulės sezonas', lyrics by Norvilas; R. Mačiliūnaitė, 'Ruduo. Kalendoriaus lapeliai', lyrics by I. Valantinaitė; and the folk songs of Lithuania Minor (K. Daugėla, suite 'Metai') are incorporated in the opuses of academic music. Not only do the era, social relations, or the text of the poem 'Metai' inspire composers and artists, but also the poem's form of hexameter. Consequently, amateur theatres create musical rhythms based on the rhythm of the poem 'Metai'. The music, dedicated to the anniversary of Kristijonas Donelaitis, has been played in various artistic spaces. The concert 'Metai atveria vartus' as well as the exhibition of sculptures and paintings related to the theme of 'Metai' took place in The Titanic gallery of the Vilnius Academy of Arts. The concert of choral music 'Taip, Donelaiti! Ket.

ISBN:
9786094710063
ISSN:
1822-7309; 2424-3388
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/55078
Updated:
2021-03-08 08:38:16
Metrics:
Views: 54    Downloads: 4
Export: