LTStraipsnyje nagrinėjama, kaip kinta paauglių psichosocialinė adaptacija taikant modifikuotas kūno kultūros pamokas. Pagrindinis tyrimo metodas – ugdomasis eksperimentas. Tyrimo duomenys interpretuojami remiantis Lietuvos ir užsienio mokslininkų atliktais tyrimais, valstybiniais švietimą reglamentuojančiais dokumentais. Atskleista, kad edukacinių priemonių programą, skirtą paauglių psichosocialinei adaptacijai gerinti kūno kultūros pamokų metu, reikia kurti remiantis socialinio išmokimo teorija, socialinės-kognityvinės teorijos nuostatomis, laisvojo ugdymo paradigma ir kognityvine teorija, galimai panaudojant teigiamų nuostatų į save plėtotės, socialinio poveikio, probleminės situacijos, emocinės paramos, atitikimo, judriųjų žaidimų, psichosocialinę adaptaciją stiprinančių imituojamųjų vaidybinių žaidimų ir pilateso pratimų racionalius derinius. Ugdomojo eksperimento metu nustatyta, kad esant tokiai kūno kultūros pamokos modelio struktūrai psichosocialinės adaptacijos lygis statistiškai patikimai gerėja. Tinkamai sukonstruotas ir tikslingai pritaikytas edukacinių poveikio priemonių kompleksas per kūno kultūros pamokas daro stiprinamąjį poveikį paauglių psichosocialinei adaptacijai. Po ugdomojo eksperimento eksperimentinėje grupėje statistiškai reikšmingai pagerėjo trys vertinti psichosocialinės adaptacijos struktūrinių komponentų įverčiai: internalumas (p = 0,002), emocinis komfortas (p = 0,001) ir bendravimo gebėjimo lygis (p = 0,0001).Reikšminiai žodžiai: Paauglių psichosocialinė adaptacija; Modifikuota kūno kultūros pamoka; Ugdomasis eksperimentas; Adolescents’ psychosocial adjustment; Lessons of physical education; Educational experiment.
ENThe article analyses how the implementation of modified Physical Education lessons had effected changes in the psychosocial adaptation of teenagers. The main research method is an educational experiment. The interpretation of the research data is based on the research conducted by Lithuanian or foreign scientists, and national education legislations. It was revealed that the programme of educational material dedicated to the improvement of psycho-social adaptation during Physical Education lessons should be planned according to the social learning theory, principles of the social cognitive theory, or the free education paradigm and cognitive theory. It is also possible to make use of the development of positive self-regard and rational mixtures of social effect, problematic situations, emotional support, active games and role-play type of games which strengthen the psychosocial adaptation. The educational experiment revealed that the Physical Education lessons of such structure lead to a statistical increase in level of the psychosocial adaptation. The suitably constructed and applied complex of educational measures strengthens the psychosocial adaptation of teenagers when used during the Physical Education lessons. After the completion of the educational experiment there has been a significant improvement of the three variables of the psychosocial adaptation structural components: internality (p = 0.002), emotional comfort (p = 0.001) and the level of communication skills (p = 0.0001).