Bendrųjų kompetencijų ugdymo prielaidos mokant biologijos bendrojo ugdymo mokykloje : 9–10 klasės vadovėlių turinio aspektas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Bendrųjų kompetencijų ugdymo prielaidos mokant biologijos bendrojo ugdymo mokykloje : 9–10 klasės vadovėlių turinio aspektas
Alternative Title:
Preconditions for development of generic competencies by teaching biology in the general education school : the aspect of the content of textbooks for classes 9 and 10
In the Journal:
Pedagogika [Pedagogy]. 2014, 113, p. 132-147
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aprašomi per pastaruosius trejus metus atskirų lietuvių autorių parengtų 9-10 klasės biologijos vadovėlių turinio edukaciniai ypatumai, išryškinantys šiuolaikinio ugdymo prioritetus. Taikant turinio vertinamąją analizę, išnagrinėti vadovėlių rengimo didaktiniai principai, atskleistos bendrųjų kompetencijų (mokėjimo mokytis, pažinimo, komunikavimo, IKT naudojimo bei kitų) ugdymo raiškos formos šių mokymosi priemonių tekstinėje, vaizdinėje, praktinėje ir kitoje medžiagoje. Tyrimo metu nustatyta, kad pagrindinis šiuolaikinių vadovėlių turinio sąrangos akcentas – pagalba mokiniui ir mokytojui. Tam tikslui pasiekti vadovėliuose pateikiama ne tik žinių, bet ir patariama, skatinama, motyvuojama, nurodoma mokymosi kryptis, suteikiama galimybių patiems mokiniams savo pasiekimus pasitikrinti ir įsivertinti. Įvairiomis ir mokiniams prieinamomis formomis vadovėlių turinyje atspindėti šiuolaikiniai didaktikos principai. Iš jų pažymėtinas prieinamumo principas, kuris atskleidžiamas remiantis mokinių amžiaus tarpsnių pažinimo psichologijos ir logikos ypatumais, tačiau į kiekvieno mokinio įgimtus ar įgytus specialiuosius poreikius, mokymosi stilių atsižvelgiama tik iš dalies. Ypač vadovėlių turinyje ryškus integralumo principas dalykinės, vidinės ir sociokultūrinės integracijos aspektu. „Biologija 9“ ir „Biologija 10“ turinyje labiau akcentuojama tarpdalykinė integracija. Šiuo ugdymo principu siekiama skirtingų mokomųjų dalykų žinias susieti prasminiais ryšiais. „Bios“ serijos vadovėliuose daugiau dėmesio skiriama vidinei dalyko integracijai. Ji laiduojama to paties dalyko sąvokas, sampratas siejant vidiniais tarpusavio ryšiais.Taikant sociokultūrinę integraciją siekiama ugdyti mokinių bendramokslinę sampratą. Šis integracijos principas išreiškiamas ekologijos, sveikos gyvensenos, vartotojo kultūros ar kitų sričių sąvokas jungiant su biologijos dalyko turiniu. Vadovėlių analizė bendrųjų kompetencijų ugdymo aspektu parodė, kad šis edukacinis aspektas ypač ryškus 2010-2012 metais išleistuose vadovėliuose. Jų turinyje bendrąsias kompetencijas siekiama ugdyti per tam skirtus skyrelius, temas, užduotis: mokėjimo mokytis – „Kaip mokytis biologijos“; pažinimo kompetencijai ugdyti skirtos rubrikos – „Gamtamokslinis pranešimas“, „Atlik praktiškai“, „Laboratorija“, „Metodas“; IKT taikymo kompetencija ugdoma mokant naudotis šių technologijų teikiamomis galimybėmis ieškant, apibendrinant ar pateikiant informaciją, apdorojant tyrimų, bandymų ir stebėjimų duomenis, tiriant ar modeliuojant reiškinius. Šiam tikslui pasiekti nurodomi aktualūs puslapiai internete, kuriais galima pasinaudoti tiek klasėje, tiek namuose; komunikavimo, iniciatyvumo ir kūrybingumo kompetencijos ugdomos per atliktų užduočių aptarimą, diskusijas, analizuojant ir vertinant atlikto darbo rezultatus, darant išvadas. Socialinė – per gebėjimą bendrauti ir bendradarbiauti, pagarbą žmogui, jo teisėms bei orumui. [...]. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Pagrindinis ugdymas; Vadovėliai; Dalykinės kompetencijos; Bendrosios kompetencijos; Edukacinės raiškos formos; Metodai; Basic education; Textbooks; Subject specific competencies; Generic competencies; Educational principles; Forms of educational expression; Methods.

ENArticle deals with educational peculiarities, which highlight modern educational priorities, of the content of textbooks for classes 9 and 10 prepared during the current three years by individual Lithuanian authors. Applying content assessment analysis, didactic principles of preparation of textbooks were examined, and forms of educational expression of generic competencies (ability to learn, cognition, communication, use of ICT and other) in textual, visual, practical and other materials of these learning aids were revealed. During the research it was established that the key point of the content structure of modern textbooks is assistance to the student and the teacher. To achieve the set aim textbooks contain not only knowledge, but they also advise, encourage, motivate, indicate a learning direction, provide possibilities for students to check and evaluate their achievements themselves. Modern didactic principles are reflected in the content of textbooks in different forms which are accessible to students. One of them, i.e. a principle of accessibility, could be noted as it is revealed on the basis of the peculiarities of students‘ developmental cognitive psychology and logic; however, inborn or acquired special needs, learning styles of individual students are considered only in part. A principle of integrity is particularly distinct in the content of textbooks from the point of view of the subject, internal and socio-cultural integration. In the content of „Biology 9” and “Biology 10“, interdisciplinary integration is emphasized more. This educational principle is aimed at linking knowledge of different subjects by notional relationships.In the textbooks of „Bios“ series more attention is given to internal integration of the subject. It is guaranteed linking concepts and conceptions of the same subject by internal interrelations.Application of sociocultural integration aims at developing students’ general scientific conception. This principle of integration is expressed by linking concepts of ecology, healthy lifestyle, consumer culture or other areas with the biology subject content. Analysis of textbooks from the point of generic competencies demonstrated that this educational aspect is particularly distinct in the textbooks published in 2010-2012. In their content, it is aimed at developing generic competencies through certain sections, topics, tasks: ability to learn – “How to Study Biology”; the following rubrics are devoted for the development of a cognitive competency: “Science Report”, “Do it Practically”, “Laboratory”, “Method”; an ICT application competency is developed by teaching how to use the opportunities provided by these technologies in searching, summarizing or submitting information, or processing the data of researches, tests and observations, examining or modelling phenomena. To achieve this aim, relevant Internet websites that can be used both in the classroom and at home are indicated; communication, initiative and creativity competencies are developed through discussions of the tasks performed, debates, analysis and assessment of the results of the work, drawing conclusions. A social competency is developed through the ability to socialize and cooperate, respect for the person, his rights and dignity. The content of the analyzed textbooks is characterized by a rather innovative biology education system, i.e. a constructivist approach to teaching (and learning) is evident, modern didactics and a provision of education (self-education) targeted to learning activities is emphasized. The mentioned learning activities involve: independent and active students’ learning, working in pairs or in groups, information search and its presentation, science research, vocational orientation.[...].

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/54917
Updated:
2019-01-19 20:47:24
Metrics:
Views: 66    Downloads: 13
Export: