LTStraipsnyje nagrinėjamos tokios problemos: informatikos mokymas naudojant neformalųjį ugdymo būdą (konkursus, varžybas), informatikos pagrindinių konceptų mokymas trumpomis patraukliomis užduotimis, informatinio mąstymo (anglų k. computational thinking) ugdymas, merginų ir vaikinų skirtumai sprendžiant informatikos užduotis. Autorių tyrimas remiasi šios srities kontekstine šaltinių analize ir didelio kiekio sukauptų duomenų statistine analize (atsakymai gauti iš 23,5 tūkst. respondentų). Straipsnyje vartojama nauja, lietuviškose publikacijose dar nevartota informatinio mąstymo sąvoka, kuriai Europos šalyse skiriama vis daugiau dėmesio ir manoma tai esant vienu iš svarbiausių XXI amžiaus ugdymo iššūkių mokykloje. Aptariamos šios sąvokos ypatybės, sunkumai rasti tinkamą lietuvišką atitikmenį, nagrinėjamas operacinis informatinio mąstymo apibrėžimas. Straipsnyje apžvelgiami kognityvūs merginų ir vaikinų skirtumai sprendžiant informatikos užduotis, skirtas informatiniam mąstymui ugdyti. Trumpai pristatomas tarptautinis informatikos konkursas „Bebras“, analizuojama, kaip šis konkursas padeda ugdyti mokinių informatinio mąstymo gebėjimus. Straipsnyje analizuojami 2013 m. konkurso dalyvių sprendimo rezultatai, atsižvelgiama į dalyvių amžiaus grupes, lytį, ieškoma sąsajų su uždavinių kategorijomis. Išsamiau nagrinėjami tie uždaviniai, kurių vaikinų ir merginų rezultatai skiriasi reikšmingai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Informacinės technologijos; Informatikos mokymas; Informatikos mokymas, žaidybinimas, konkursas „Bebras“, informacinės technologijos, informatinis mąstymas; Informatinis mąstymas; Konkursas „Bebras“; Žaidybinimas; Computational thinking; Gamification; Informatics education; Information technology; The Bebras contest.
ENThe main purpose of this paper is to represent the notion of the computational thinking for Lithuanian audience. Problem solving and computational thinking are important abilities that pupils should obtain in their daily activities by using different means and techniques. Very little research specifically exploring gender differences in young children’s problem solving and programming abilities exists, most likely because computational thinking is still a very little investigated domain. The paper discusses the issue of pupils’ cognitive abilities on computational thinking and problem-solving in an annually organized contest Bebras on informatics (computer science) and computer fluency. Running the contest for more than ten years, we have noticed that the pupils (and their teachers) consider the contest experience very engaging and exciting as well as a learning experience on computational thinking and problem solving. A Bebras contest is a tool to involve pupils of all grades (the Bebras contest is developed to be run in five age groups from primary to upper secondary school) as the tasks-solving activity. The crucial point of the contest is questions (tasks): they focus on the informatics concepts, they are short, attractive, answerable in a few minutes, half of them have the multiple-choice answers and another half have interactive components (solving by dragging, clicking, sorting, etc.). The study focuses on the results of nearly 24 000 students aged 11–18. In the paper, the main focus is on how girls and boys have performed the tasks within different age groups and whether there are any differences or similarities. [From the publication]