LTNorint susieti „Bendruosiuose Europos kalbų mokymo, mokymosi ir vertinimo metmenyse“ (BEKM) gana bendrais bruožais apibrėžtus kalbos mokėjimo lygius su konkrečia užduotimi, įskaitant valstybinio brandos egzamino užduotis, nepakanka remtis bendrais samprotavimais apie tuos lygius. Norint patikimai susieti užduotį su BEKM lygiais, labai svarbu turėti tinkamą instrumentą. Tokį instrumentą anglų kaip svetimajai kalbai sukūrė Kembridžo universiteto mokslininkai, remdamiesi įvairių gimtųjų kalbų besimokančiųjų tekstynu. Jie parengė anglų kaip svetimosios kalbos gramatinių kriterinių požymių (struktūrų) sąrašą, plačiau žinomą kaip „English Profile“ (EP). Mokslininkų teigimu (žr. Hawkins and Filipović, 2012), tas sąrašas padeda patikimiau nustatyti negimtakalbio vartotojo kalbos lygį. Šiame straipsnyje pristatomi tyrimo, kuriuo buvo mėginta taikyti EP Lietuvos moksleivių anglų kalbai tirti, rezultatai. Tyrimui pasirinkta šiuo metu Nacionaliniame egzaminų centre kaupiamo anglų kalbos valstybinio brandos egzamino rašto darbų tekstyno (NEC tekstyno) dalis – 433 geriausiai įvertinti kandidatų darbai – rašiniai iš dviejų temų. Pasitelkus programinę įrangą ir rankiniu būdu šiame tekstyne nustatytos visiems lygiams (A2, B1 ir B2, C1 ir C2) būdingos struktūros. Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad egzamino kandidatų darbuose vyrauja A2 lygio struktūros, vartojama apie pusė B1 ir tik maždaug trečdalis B2 lygiui būdingų struktūrų. C lygio struktūrų, išskyrus vieną, beveik nerasta.Straipsnyje pateikiamos galimos tokių neįprastų rezultatų (ypač B1 ir B2 lygio) priežastys, kritiškai vertinami kai kurie EP požymiai bei svarstoma apie galimybes integruoti EP ar kitą patikimą instrumentą į mokymo procesą. Siekiant padidinti tyrimo patikimumą, manoma, kad jį vertėtų išplėsti ir tirti ne tik gramatines struktūras, bet ir leksinę raišką. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: CEFR levels; Language assessment; Grammatical criterial features (GCFs); Lithuanian learners of English; English Profile (EP).
ENAlignment of language tests with the Common European Framework of Reference (CEFR) is a complex process. One of many steps in this process involves the analysis and benchmarking of learner performances characteristic of one or another achievement level. It is the analysis of grammatical features of learner essays written during the national English examination in Lithuania that is at the focus of this article. The study aims to investigate to what extent a list of grammatical criterial features (GCFs), proposed by the English Profile Programme (EPP) at the University of Cambridge (Hawkins and Filipović, 2012), is applicable to Lithuanian learners. Bearing in mind the fact that the national examination of English in Lithuania is oriented towards levels B1 and B2, the purpose is to contribute to the empirical validation of the test by providing linguistic evidence from the essays of successful candidates. As the analysis shows, the corpus of examination essays used in this study contains many A2 structures, half of B1 and about one third of B2 structures proposed by the EPP team. The article discusses a number of issues related to the criteriality of individual GCFs and the applicability of a general list of features to specific learner groups. [From the publication]